Vecka 26, det närmar sig...

MÅNDAG 23 JUNI

5 min uppvärmning + 30 min OL = 35 minuter

Åkte upp till Rannebergen och sprang delvis på kontrollerna från träningen i torsdags och så jvmkontroller, så det blev en kort o fin kontrollplock. Och det gick bra. Ska bara tänka på riktningen över mossar och sen att lyfta blicken ännu mer.

TISDAG 24 JUNI

Löpning 48 minuter lugnt

Sprang en runda på Skatås med Sofia, på grusvägar och småstigar. Chéckade in resultatet av branden på närmare håll och konstaterat är ju att det kommer bli brutalsnabbterräng där när sotet är borta. Måste se det positiva i det negativa! ;)

Nu blir det lite vilodagar igen och snart vankas det samling. I like!

ONSDAG 25 JUNI

TORSDAG 26 JUNI

Mådde sjukt konstigt hela dagen, illamående och huvudvärk. Men det gick över så på kvällen anslöt jag mig till de andra på Nya Varvet.

FREDAG 27 JUNI

Dagens träning = 4,5km OL + uppvärmning = 55 minuter

Sprang ett grymt fint OL pass på Getryggen. Orienteringen funkade hur bra som helst.

LÖRDAG 28 JUNI

VILA, skogspromenad

SÖNDAG 29 JUNI

Jogg + 15/15 ryck. Kommer inte ihåg hur länge jag sprang. 35 minuter kanske?

TOTALT vecka 26 = 2 timmar 50 minuter ungefär

Haha, yes nu är det dags.

Vecka 25, lite forts. hårt, sen lugnare

planerat framöver:
------- vecka 26
mån+tis+ons = en vilodag till, sedan lite goa flyt, löppass lugnare
tors: samling jvmlaget, vila
sön jvm-stafett + bankett

MÅNDAG 16 JUNI

OL 50 minuter + 8min uppvärmning = 58 minuter

Åkte ut till Kikås och Horsickasjön och sprang träningen som jag inte kunde vara med på på precampet. Det regnade så det blev rejält halt på de släta berghällarna så tvingades ta det ganska försiktigt bitvis.

TISDAG 17 JUNI

Löpning 80 minuter

Sprang och mötte upp Master Ape på Stans väg och så sprang vi en go runda på Knipeflågs. Snabbt tjöttempo kanske man kan kalla det! Det satt riktigt fint detta må jag säga!

Pass 2 = 4 st 4 min intervaller + uppvärmning 10min + nedjogg 15 min = 50 minuter totalt

Klubbträning. Körde 4 st 4 min intervaller med 3 minuters aktiv vila på milen. Hittade ett bra tempo för dagen direkt tillsammans med Louise. Dock högg magen till efter 2 st och jag fick håll under 3:e vilket höll i sig i de sista så jag tappade lite fart, menmen, efter 4 kände jag mig nöjd. Ganska snabb nedjogg faktiskt som gjorde att känslan blev ännu goare i benen efter att ha genomfört en hård 8-dagarsperiod med totalt 13 pass varav 12 st är löpning eller OL. Gôtt! Satt fint med grillning efteråt.

ONSDAG 18 JUNI

VILA!

TORSDAG 19 JUNI

Apan Meeting prolog 6 minuer + final 23 minuter + uppvärmning löp 10 min + cykel dit o hem 20 min = totalt 59 minuter

Apan Meeting 2008 gick av stapeln uppe i Björkekärr och först var det prolog vilken gick fint förutom att en snitsel var borta så att jag tappade 30sek på det kanske. Men det var en nice mikrosprint. Vi förflyttade oss sedan till finalplatsen och den banan bjöds på krav på hög tankeverksamhet och efter 1/4 av banan låg jag bra med, men sedan sprang jag till fel kontroll (de va inte numrerade) och då hamnade jag på efterkälken, sen fick jag ont i magen och sen kom värsta monsunregnet, harregud vad det regnade. Men jag tog mig i mål en bit efter segrande Fredrik Weihard, men vad gör det om hundra år när allting kommer kring, hej! Men det var roligt iallafall och gött att kötta på lite. :-) Kände mig dock ganska trött.

FREDAG 20 JUNI

VILA!

Midsommar firades ute på Tjörn med ett gäng goa vänner, det var fint!

LÖRDAG 21 JUNI

VILA

Vaknade med en skum klump i halsen som dock försvann senare på dagen, men bäst att vara på säkra sidan.

SÖNDAG 22 JUNI

Löpning 47 minuter

Sprang den vanliga rundan. Kan ju visa den på karta för en gångs skull. (Se nedan)
Tryckte inte på nåt nämnvärt, men kände mig stabil uppför och det var inte alls så jobbigt att ta all stigning i början. Skönt att veta! Kände mig dock lite stel, men det beror nog snarare på att jag inte sprungit på några dagar.

TOTALT vecka 25 = 4 timmar 54 minuter

Tisdagen satt riktigt fint. Två riktigt goa köttningspass.
Också gött med många vilodagar nu efter. Det gör gott för hela mig, tror jag.

Nu börjar det änna dra ihop sig! :-)

Vecka 24, hårdvecka del 1

MÅNDAG 9 JUNI

Gött rastlös hela dan.

TISDAG 10 JUNI

41 mins jogg

Var uppe i Trollhättan så passade på att mjuka upp inför kvällens backintervaller, så sprang i 41min på småstigar/elljusspår vid TSOKs klubbstuga. Fint!

Pass 2 = Backintervaller 4 st långa och 4 korta + uppvärmning/nedjogg = 47 minuter

Uppvärmning till bokskogsbacken. Sen körde jag 4 långa (upp till gläntan) där tiden dala iväg till den 4e. (1:34, 1:41, 1:47, 1:55) De två första hade jag häng på grabbarna iaf, det kanske syns. :P Men efter det orkade jag inte motivera mig för att sega mig upp för den långa backen igen så ebstämde mig för att köra kotra (upp till stammen) och det var ett bra val. Körde 10st.. (0:33, 0:30, 0:30, 0:27, 0:29, 0:30, 0:33, 0:29, 0:30, 0:28). De va naaaaaaaaaajz!

ONSDAG 11 JUNI

Åkte upp till Grebbestad/Tanumshede med Ola, Micke och Erik för en träningsdag.

OL/löpning 61 minuter

OL i Grebbestad o en terräng som inte riktigt var fit för mig idag. Så ni ser på kartan hur det artade sig! Och det var nog tur för pojkarna att jag inte valde att springa hla banan eftersom Erik hade 49 min då vi beräknade 30! ;-)

Pass 2 = OL 72 minuter + uppvärmning och nedjogg = 1h 27 minuter

HUR FINT SOM HELST! Visst det var tufft, men på ett sätt kändes det ändå som att det bara var o ligga och flyta för det var en sån njutbar terräng! Jag menar, när kartan är 21 år gammal och det endast märks på ett ställe där ett hygge har kommit till... Då är det nice! Och det gick bra också. (Inga kontrollmarkeringar fanns). Drog la lite snett nånstans på nån sträcka, men det gjorde inget. Hade ett skönt tempo hela banan också, men inte tävlingstempo utan lite mer piano.

(Ola, jag snodde dina så fint inscannade kartor. :D)

TORSDAG 12 JUNI

Pass 1 = OL-intervaller + uppvärmning/nedjogg = 1h 15 minuter

OL-intervaller i Slottskogen med Master Ape. Jag var lite trött emellanåt och dunka huvet rätt i en gren och tog ett rätt långt runtvägval för att skona rådjurskiden, men annars var det nice :-). Fick 0:30-1:00 handikapp på honom, och jag höll undan en gång :P Men det var skoj!

Pass 2 = Lugnare form av löpning på stig 42 min + fotstyrka = 45 minuter totalt

Löpning på stig med mamma. Körde korta rundan men istället för att dra in fiskevägen där det brunnit så körde vi grusvägen längs Prästtjärn ner till Panncentralen och cykelvägen ner och sen Björndammen runt. Skönt att ta det lite lugnare. Kände mig lite piggare efter det.

FREDAG 13 JUNI

OL 3,9km 36min + uppvärmning 10 min och nedjogg 10 min = 56 minuter

Åkte tillsammans med mamma ut till Hisingsparken och sprang banan från pre-campet, då jag stukade foten vid 3:an. Nu sprang jag alltså hela (inga kontrollmarkeringar), men det gick bra! Sprika alla kontroller, men nåt vägval var inte helt optimalt, men jag är nöjd. Benen kändes okej också och jag kämpade på finfint!

Pass 2 = Löpning 49 minuter + fotstyrka = 55 minuter

Sprang upp via Furåstjärn ner Vildmarksleden och via Puketorp, men istället för att springa genom ravinen hem så sprang jag upp grusvägen och in "våran" stig så jag kom ner från gatan istället. Gav en extra backe! Och vad ska vi säga om tempot... Moderat typ. Pressade inte på tills jag "dog", men sprang väl på hyfsat iallafall.

Körde lite knäböj och balansövningar för fotleden efteråt.
Imorgon blir det VILA. :-)

LÖRDAG 14 JUNI

VILA.

SÖNDAG 15 JUNI

Pass 1 =
OL x km 1h 8 minuter + uppvärmningsjogg 5min + uppvärmningscykel 10 min + nedcykling 8 min = 1h 31 min

Cyklade till Svarttjärn där jag ställde cykeln och joggade till 8an och in till vänster på vildmarksleden upp mot Getryggen. Där startade jag en OL-bana som gick (i stora drag) upp runt Västra Långvattnet, långsträcka upp bakom Blacktjärn och sedan tillbaka mot Getryggen(Västrahållet) och sedan norrut på Getryggen ner till Svarttjärn igen. Gick bra första halvan, sen fastnade jag i några stup där ringkanten täckte att det inte var nån nedgång där. Men det var kul och fint! Och gräset har redan satt fart o växa...!

Pass 2 = 5 min uppvärmning och 30 min styrka (bål, lår och fotleder) = 35 minuter totalt

Har varit jättedeg hela eftermiddagen, men lite styrka kände jag för iallafall. Så det blev en kort men intensiv styrka fyllt av mage, rygg, sida, lår, vader och fotleder. Bra!

TOTALT vecka 24 = 9 timmar 53 minuter

Jag är stolt över mig själv!
Go känsla på eftermiddagspassen på tisdag, onsdag och fredag!

Vecka 23

MÅNDAG 2 JUNI

Cykel 61 min + löpning 28 minuter = 1 h 29 minuter

Cyklade som kartan visar. Ändstation blev GMOKstugan där jag dumpade cykeln och snörade på mig löparskorna och sprang hem. Cyklade på rätt ordentligt faktiskt så låren fick jobba en hel del. På löpningen tryckte jag väl inte på utan flöt på i mod. tempo.

Rött = Cykel
Grön = Löpning

TISDAG 3 JUNI

Löpning 64 min + cykel 16 min = 1h 20 minuter

Sprang hemifrån till Skatås som kartan visar (väg/stig hela tiden) och sen cyklade jag hem. Jag var hungrig och ganska trött i benen när jag sprang så tog det ganska lugnt. Men sen när jag kom till stugan så skrek magen men då hittade jag ett paket glass i frysen och mumsade i mig lite sånt innan jag cyklade hem. Det satt fint! :D :D :D

ONSDAG 4 JUNI

Löpning 41 minuter stig/väg

Sprang hemifrån över Partille/Gunnilse ner till Gunnilse där mamma hämtade upp mig på väg hem från jobbet. :-)
Sprang som kartan visar.

Jag har kommit på att jag är väldigt uppfinninsrik när det gäller träningar ändå. Iallafall denna veckan. Kombinerade måndagens och tisdagens pass väldigt bra och idag var jag alldeles för deg för att orka springa en runda hemifrån och tillbaka så då kom jag på att jag kunde köra som jag gjorde. Alltid lättare att springa från ett ställe till ett annat. :-)

TORSDAG 5 JUNI

Dagens träning = 10 min uppvärmning + 65 minuter styrka + 5 min nedvarvning

Var alldeles för deg för att dra ut och springa av nån anledning så jag la mig i solen ett tag och funderade på vad jag var sugen på att göra, och då blev jag sugen på att köra styrka - i solen. Liksom träna och sola på samma gång! Så jag sprang iväg på en uppvärmningsrunda och sen körde jag igång och nu kanske man kan tro att jag var värsta degen och vilade 200% av tiden jag arbetade för att det var så skönt att ligga i solen men se, där har ni FEL. Jag var grym idag och detta slog de flesta styrkepassen i Eksjö med hästlängder i effektivitet.

Jag körde:
hamstringstretch, varannan 10 benböj och 2*10 vrist/balansträning *6, situps och rygglyft, komplexövningarna med balansövning under "vilan", 3*3*30sek-intervaller mage/planka/rygg, 3*16 utfallssteg, 3*2*10 sidlyft, 3*2*10 lårövning, situps och magövningar, rygglyft och snygg-rumpa-övning (haha), mer träning för fotlederna, 2*2*10 en styrkebalansövning... hm, ja det kanske var det.

och kul var det! :-)

FREDAG 6 JUNI

Dagens träning =
Sprint-DM D20 + H21-banan = 20min uppv + 12 min + 11min + 17 min = 60 min totalt

Sprint-DM i Wendelsberg, Mölnlycke. Brutales träningsvärk i benen sen igår, men tänkte väl inte på det nåt nämnvärt under loppet. De 3 första skogskontrollerna gick la ganska halvknackigt, sen gick det riktigt bra bland husen. På de längre sträckorna upp tillbaka sprang jag kasst. På den första ändrade jag mig för vägval vilket man aldrig ska göra när man väl börjat springa och sen missade jag en stig in och fick vända på sträckan efter. Men det var en rolig sprint! Och jag vann med 4-5minuter eller nåt. :P Men Kristin slog mig med 1 sek på samma bana i D18. Hon är grym på sprint! :D
Jag hade 11:45, banan var 1,9km.

Sen joggade jag upp till starten en gång till och sprang H21-banan som var 2,5km. Gick bra förutom på den sista slingan, det började med att det var fel stup i mitten av ringen på 13e och där tappade jag sprint-farten och det go:et litegranna och hade svårt att få upp det igen i skogen. Drog därför lite snett här och var. Hade 17min på den banan. Erik vann la på 12:50 eller nåt. ;)

D20-banan med vägval | H21-banan med mina vägval

LÖRDAG 7 JUNI

Löpning 67 minuter

Sprang strandslingan med mamma, med fartryck i alla backar och några på flacken, sen när vi kom ner till grusvägen igen körde jag upp runt Björndammen o hem för att få lite längre. Men det var lagom för idag och jag känner mig lite sliten, om än inte bara fysiskt utan mentalt. Ska faktiskt ta 2 dagars vila nu och sedan blir det hårdkörning en vecka framåt.

SÖNDAG 8 JUNI

TOTALT vecka 23 = 6 timmar 57 minuter

Mycket goa löppass i värmen. Har inte velat köra nån ren skogslöpning p g a foten, som iofs känns väldigt bra och det är skönt. Ska bli gött med 2 dagars vila nu för att sedan köra rejält. Ska bli nice!