Vecka 19, SM sprint och 2xElitserie

måndag VILA, dock en hel del simning och handboll i skolan.
tisdag 5xsprint-OL-intervaller med ida j. jag startade 30sek bakom henne på varje ny intervall och hon startade strax efter mig. alltid bra att ha nån att jaga/som jagar för att få extra motivation att trycka ordentligt. uppv 14min och sedan 5 intervaller. 1 - 4:27min (4,03/km) 2 - 4:22min (4,53/km) 3 - 4:4min9 (4,36/km) 4 - 5:48 (7:11 första 2min skråandes på hammarbybacken, sedan 4:11/km resten) 5 - 4:31min (4,17/km). nedjogg 11min (5min/km... blev snabbt för jag ville komma ikapp ett gäng och få sällskap :P). blev vägvalsbetondade intervaller då all yta mellan hyreshusen var ritade som tomtmark och att man således bara kunde hålla sig på stig/väg och inte snedda över gräsytorna. kul och skönt med ol-intervaller där det gick att springa fort men att fokus ändå behövdes läggas på kartan. helt ok känsla i kroppen. bra inför torsdag! totalt 65min. snittade 175-185 på intervallerna men kom upp i 186 som max.
onsdag sovmorgon och sedan kort löpning 30min innan avresa. 5min/km i 31min. medelpuls 149slag/min.
torsdag fm sprint sm kval:B. 12:56 på 2,7km och var 1:13 efter linnea g som fullständigt krossade (otroligt imponerande lopp!!). jag kom 6:a och alltså säkert vidare till final. loppet var bra, inga direkta misstag mer än att jag kunde haft lite bättre koll och på så sätt också varit mer offensiv i skogen, men som sagt, ett bra och stabilt lopp. spritte inte i benen direkt andra halvan av banan, men jag löpte kontrollerat. skönt att bitvis se lena e i ett annat heat som startade samtidigt och på så sätt veta att jag höll bra fart. uppv 20min och nedjogg 15min. totalt 47 min. maxpuls 192 och snitt 177slag/min. snittfart 4:41min/km. se karta med GPS här
em sprint sm final 3,1km 14.21 = 12:a, 1:29 bakom helena jansson. hade inte kunnat göra så mkt bättre mer än att ha förberett mig lite bättre mentalt. litade fortfarande inte helt på mig själv att jag orkar springa och pressa mig så pass och var därför rätt defensiv i inledningen, men inga direkta misstag mer än att jag kunde valt en annan genomgång på nåt ställe, men det är inte många sekunder vi pratar om tror jag. lite bättre framförhållning hade väl gjort sitt också. totalt med uppvärmning och nedjogg = 50min. snitt 176 och max 191slag/min. snittfart 4:20min/km. för winsplits klicka här. kuriosa: förövrigt har jag nog satt mig i respekt hos konkurrenterna när det gäller att möta mig på spurten då jag fick rätt mycket uppmärksamhet för min spurtduell mot marcus där han fick se sig slagen ;-), otroligt roligt faktiskt. min sträcktidslista innehöll mest tider mellan 12-23 i placeringar, men spurten den vann jag med 2 sekunder. ;-) se karta med gps här
fredag kort löprunda med junis, johan och jennie (the three J:s) i 25min från campingen.
lördag ol lång elitserie 9,5km 1h19min = 29a, 17:20 efter helena. vad hände? var först i spåret efter 3e kontrollen och fick således spåra hela vägen, vilket lär ha gjort skillnad mot de som startade på slutet då jag upptäckte en hel del spår i terrängen dagen efter, men detta är ingen bortförklaring mot mitt lopp. att jag skulle bli så långt efter hade jag aldrig trott, men jag insåg ju att loppet inte skulle räcka nåt långt, men så? ja, förklaringen är en del miss i vägval och att jag helt enkelt inte fixade att pusha på mig själv hela vägen på de sträckorna. bommade sedan lite på slutet (trodde jag kommit längre på sträckan än vad jag gjort), men liksom halå. var rejält besviken efteråt och funderade på varför det blivit såhär, men insåg väl att jag helt enkelt inte hade min dag samt att den fysiska formen inte är på topp just nu i sådan terräng med såpass mycket grejer på marken. tufft, men sant. inkl uppv totalt 1h 40min. 174 i snitt och 187 i maxpuls. ska kika in trackingen för lite analys av vägvalen.. för winsplits klicka här. förövrigt invide jag mina nya icebug-skor och det var najs att ha dubbar på dojorna i den här terrängen. mycket hala grenar som jag nu fick fäste på. se karta med gps här
söndag ol medel elitserie 5,5km 38:57 = 11:a 5:34 efter linnea g. trots gårdagens besvikelse hade jag ändå fokus och tankar på den tekniska inför start. jag vet ju att jag kan komma ganska långt på att orientera bra även om löpformen inte är på topp. (tack även till peppande klubbmates innan start). jag sprang iväg och visst, jag kände ganska omgående att jag inte riktigt hade bästa fart över stockarna men genomförde sträcka 1 helt enligt plan (även om det i efterhand hade gått fortare att dra igenom det gröna). hade sedan lite sådär plan till 2an och 3an, och det resulterade i lite tidstapp tillsammans med att det gick uppför till 3an (orkade inte!). men fick därefter bra flyt på orienteringen och när jag varvade gjorde jag det som 2a tid och hörde att kajsa snart skulle komma bakom på en bra mkt bättre, och då det var uppför efter varvningen förstod jag att hon skulle komma ifatt vilket hon gjorde. la mig sedan bekvämt i rygg någon 100m men upptäckte att hon drar snett och vek därför ner och kunde plocka kontrollen och alla andra efter det. avslutade alltså fokuserat och bra och genomförde sträckorna utan stress och med en bra plan. det lönar sig! slog både hon som var före mig vid varvningen och kajsa som bommat massvis på slutet. lyckades även idag vinna spurten (om än delad sträckseger). ;) men lite backintervaller på det här så ska det nog kunna bli bra om nåt tag. 175 i snitt och 187 i maxpuls. total träning 60min. för winsplits klicka här se karta med gps här

TOTALT VECKA 19 = 6 timmar 17 min

Många bra intensiva pass denna vecka vilket ger bra träning i bagaget framöver. Fick några aha-upplevelser mot att jag bör köra lite löpintervaller samt backintervaller framöver samt bara fortsätta träna på koncentrerat, men att vara lite försiktig med skolans lek och stoj då jag blir rätt seg av allt simmande och handbollspelande. (men snart är det slut!!). nöjd med sprinten och medeln. otroligt skoj med spurten! ;-)



På väg nedför startrampen på sprint-finalen. Foto: Johan Strand
Enligt Junis var jag nästan den enda tjej som var före killen ner = frisk satsat och offensivt! ;-)




På väg åt fel håll efter varvningskontrollen på långdistansen i Arvika.



Mot mål i kvalet på Sprint-SM



Kommentarer
Postat av: Marcus

Har glömt att gratulera dig till spurtsegern... Så grattis! Fast du har nog inte fått hälften så mycket uppmärksamhet för spurten som jag...

2010-05-19 @ 12:21:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0