Vecka 33, Euromeeting Tjeckien

måndag VILA, välbehövlig sådan efter helgens läger i tuff terräng
tisdag uppv 12min. 8x ol-intervaller. mestadels väldigt bra flyt, lät orienteringen styra tempot och mitt syfte var att inte stressa ut från kontrollerna innan jag har koll på nästa kontroll samt att försöka ha framförhållning. detta gick bra i princip hela vägen förutom på ett par ställen (där jag slarvade med riktningen och hade planerat dåligt). annars sprang jag fokuserat och med hög blick och det gjorde orienteringen väldigt enkel i den höga fart jag sprang i. total intervalltid 27:38. totalt med uppv och nedjogg och lite plankan efteråt 1h 10min. max 182slag/min. för karta med gps se här
onsdag KM lång löpt i distanstempo. 5,2km och 41:37 (så kanske egentligen inte riktigt lång-KM :P). hade lite svårt att hitta bra tempo i början, så fick lägga ganska mycket koncentration på det, men kände sedan att jag hittade ett bra tempo att springa i. banan gick bra tekniskt. riktigt svårt i området kring 3:an, men saktade ner tempot och gjorde inget misstag. flöt på bra resten av banan. försvann nästan i mossarna. det var tuvor upp till axlarna! men på nåt sätt blir jag ändå alltid lika glad över att komma tillbaka till goa björnås! :) farten låg på drygt 7min/km och 160 i medpuls. med uppv och nedjogg totalt 60min. seger förövrigt! :) för karta klicka här
torsdag resa till turnov, tjeckien och vi hann med lite ol på kvällen. en bana på 3,5km och 50min löpta. gick bra. tog det lugnt. diskuterade mycket med de andra tjejerna i skogen samt testade lite vägval. runt är bra. uppepå är jättebra. kontroller uppifrån är oftast enkelt. ska bli så himla kul att springa imorgon!! medelpuls 138. karta med gps
fredag euromeeting medel. 3,8km = 35:06 = 2:a, 32 sek efter en tjeckiska (martina spurna) som vann. (Sofie J på 3eplats var 3min efter segraren). Bommade en dryg minut på ett riktningsfel till 10:an och kom alldeles för långt åt höger. Insåg det snabbt, men tog tid att hitta kontrollen. Därefter några småfel, men det är sånt man gör i terrängen. Blev ganska trött i de sugande backarna, men litade på riktning på slutet och gjorde inga direkta misstag där det flackade ut. Dåligt till sista där jag sprang utan att ha kollat kompassen ordentligt. Men mitt syfte var att anpassa fart efter orientering och med många kartstopp så minimerade jag mina misstag jämfört med de andra och det var mycket positivt! Jättekul! totalt med uppv och nedjogg 70min. karta med gps och resultat

 

lördag euromeeting stafett str 3 = 5km = 39:50 på sträckan. Gick ut i ledning på sista och inledde mycket stabilt. Prickfritt till 7an där jag stod ovanför branten och såg ingen skärm uppifrån och vågade inte hoppa ner med risk för att vara fel fast jag visste att jag var rätt. Ikappsprungen av Finland, men sprang ifrån till nästa som jag spikade. Hade sedan fel riktning till 9an och tappar ytterligare mycket tid och Tjeckien och Norge kommer ifatt. Bra med gaffling och vi delas, men samlas igen vid varvning. En riktigt kort del kvar, släpper upp Tjeckiskan och vi spikar första av de 4 sista, därefter lägger jag in kompass och går på rygg, men när vi börjar tveka kollar jag inte kompassen utan "försöker orientera" och går snett. Tjeckiskan får kontrollen och jag snurrar i det täta grönsområdet. Stängslet ligger på marken så det syntes inte, men får kontrollen till slut. Får  näst sista och sista bra, och springer imål som 2:a. Norge bommade jättemycket på den kontrollen och Finland blir 3a. Grämer mig massor över bommen på slutet. Min taktik var ju från början att orientera själv och göra mitt eget lopp, men när de kom ifatt kände jag mig laddad för en spurt som jag känner mig säker på, men väl i grönområdet när vi började tveka allhop så fullföljer jag ingen av mina två planer (1. planera, riktning, orientera själv 2. gå på riktning på rygg och sen spurta) utan springer bara utan plan. Otroligt tråkigt när segern var så nära,  men ytterligare en silvermedalj är inte dåligt och det tjeckiska laget var mycket bra samt att det var på deras hemmabana. Nu har jag gjort två sådana här misstag (riktningsfel i grönområde / ol-int i tisdags och idag) så nu ska det inte hända igen! medel 175 max 186slag/min. totalt med uppv och nedjogg 65min. karta med gps och resultat
söndag euromeeting lång. 9,8km 550m stigning(bästa vägval) = 96:14 = 8:a knappt 6min efter Tone Wigemyr som vann. Inledde stabilt 1-2, sedan till 3an är jag än en gång för feg för att springa ner för mycket och står kvar uppe på höjden och förstår inte hur långt ner kontrollen ska sitta. Tar 2min innan jag ser kontrollen 10m ner. därefter långsträcka och jag hittar ett bra vägval back- höger runt. Börjar sedan vika kartan fel och börjar läsa på sträckan 9-10 och kommer alldeles för långt höger. Vinklar tillbaka, men blir lite stressad och springer in på fel stig. Tappar 2min till. Därefter en helt OK period innan nästa långsträcka. Ser höger runt, men efter en koll på deffen och ser att kontrollmarkeringen ska sitta norr om stenen så bestämmer jag mig för vänster (ner i sänkan). Springer sedan fel på stigarna igen och på nåt jävla vänster hamnar jag ner i fel ravin. Inser dock var jag är ganska snabbt och springer rätt igen, men tidstapp 4min. Sedan var jag ganska trött ett tag, men lyckades bita ifrån och genomföra sista 4km bra och tar t o m in en halvminut på segraren från kartbytet och hem. Tuffa 96min, och jävla trist inledning där jag verkligen springer med huvudet under armen, men jag tar med mig det positiva, att jag fysiskt pallar en sådan tuff bana i nära 30gradig värme och i en terräng jag sprang första gången i i torsdags kväll. Jag måste lära mig att genomföra denna typ av långsträckor bättre och verkligen planera heeela sträckan ganska exakt för att kunna genomföra dem korrekt. med uppvärmning 1h 55min. medel 169 (lågt, för mycket bom!) max 186. karta med gps del 1 och del 2 och resultat

TOTALT vecka 33 = 7 timmar 10 min

En fantastiskt rolig långhelg i Tjeckien med bra tävlingar! Verkligen plus i kanten för silvermedaljen på medeldistansen och en liten ros även för stafetten såklart. I övrigt tar jag med mig den grymma naturen och terrängen som Tjeckien har och jag hade gärna varit kvar och tränat lite till (trots tömd kropp efter 96 minuter bergsklättring), men Euromeeting ger mig verkligen positiv energi (fantastiskt kul förra året och snäppet bättre iår!!)!

 

Prispall Euromeeting medel 2010 Turnov Tjeckien





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0