Vecka 32, SM Lång-läger

måndag lugn löpning på stigar runt tösjön 9,5km 56minuter. med 152 max 164. 5,56min/km. okej känsla i kroppen. körde lite styrka efteråt 20minuter. var lite för slö för att orka köra mera.
tisdag fmjogg med mamma till fina kantarellställen för att sedan plocka svamp. 30min. em axe's skogsbackintervaller norr om tv-masten, skatås. uppv 16min. därefter 7 intervaller. hade stört ont i magen så fick ta en liten paus mellan 2:a och 3:e och tappade rytmen med de andra, så resterande 5 sprang jag själv. positivt är dock att jag höll fart ungefär som jag gjorde de första två. men fick kämpa ordentligt med magonda, värst var det under vilan. men hade en bra känsla när det flackade ut sista 50m på intervallen, där kunde jag öka tempot och trycka på igen. kände mig ganska fräsch efteråt också. intervaller mellan 2.10 och 2.20 med ungefär halva vilan (jogg nedför). nedjogg 15min. totalt 56min. max 178. efteråt blev det göteborg GP och titta på johan som persade på 1500m. fin avrundning på kvällen!
onsdag VILA, en dag på stan med vänner!
torsdag veteran-OL på hålsjökartan. riktigt fint med sport-ident och grejer. 3,7km. hade glömt klockan tyvärr, men hade 37min på banan iaf inkl en bom på en kontroll som satt fel (som dessutom skulle suttit vid en brant som inte fanns, så där gick några minuter), men i övrigt helt okej. lite stämplingskö vid kontrollerna ibland, men det får man ta. :) helt okej tekniskt från min sida och jag försökte att fundera på vad jag gör bra och vad jag ska tänka extra på under passen i värmland i helgen. och det börjar fungera bättre med att jag lugnar ner mig vid kontrollerna och verkligen planerar sträckan och det är också då jag orienterar bäst. i övrigt är det riktning jag bitvis gör riktigt bra, men kan fortfarande bli nogrannare under vissa delar av banan. med uppv och nedjogg 60min. moderat tempo. bad efteråt. naaajs! ingen gpsrutt utan bara kartan, tuff veteranbana!
fredag lång-sm träning 1, brakerud. var inte beredd på att det skulle finnas sååå mycket svamp i skogen så jag var tvungen att fylla min plastficka, vilket inte var så genomtänkt eftersom jag tog ur kartan och kartan blev typ blöt. men den höll ihop sig så jag kunde springa runt banan ändå. tvekade otroligt mycket på vägvalet till 2:an, men beslutade mig till slut för höger dels för att jag tänkte att nog inte så många väljer det idag och det kan vara bra för jämförelse, men i slutändan är jag ändå ganska nöjd med valet förutom inledningen då jag tvekade mycket. hade lite dålig riktning in mot kontrollen bara men ordnade sig ganska snabbt. till 4an slarvade jag med fokuseringen och låg för långt åt vänster. sedan sprang jag ut till hygget för att checka lingontillgången å mor och fars vägnar. sedan flöt det på mer koncentrerat och bra tekniskt resten av banan. 1h 15 min med uppv. för karta klicka här
lördag fm lång-sm-träning 2. mest relevanta? otroligt tuff terräng med höga krav på riktningsorienteringen samt tekniskt in mot kontrollerna i det gröna. gäller att hitta stråken och vara distinkt. gick mestadels bra, några tveksamheter på ett par ställen. otroligt trött i "loopen" efter va 55min, höll på att missa avkortningen först vilket hade blivit ett jobbigt läge. kändes ändå som om det fanns möjlighet till lite tryck i tallheden på slutet. 1h 33min med uppv. för karta klicka här
em OL med Emma. testade lite olika vägval här och var, så blev lite väntan/diskussion av terräng vid kontrollerna. på slutet blev det lite tempohöjning och kändes väl ok, men förmiddagspasset satt väl i lite. slarvade väldigt mycket med fokuseringen och riktingen led av detta och den tappade jag på många ställen. inte okej. 60min. för karta klicka här
söndag lesjöforsmixen tävling. 5,2km (SKÖNT!) i tuuuuuff terräng. 45,5min hade jag även om resultatet visade 1min bättre tid för alla. 167 i med och 180 i max. undervegetationen var inte o leka med och det kändes knappt som om jag kom framåt. gjorde en bom på 2an där jag kom till stenen högre upp men trodde jag var längre ner, men sprang åt höger och kom till surdraget och vände ner igen. annars inga direkta misstag mer än lite tveksamheter på ett par ställen. men det som var bra var att jag litade på mig själv och min riktning i de många diffusa partierna och att jag kämpade på trots att det kändes som om benen försvann i varje steg. vann med knappt 4,5min över linnea martinsson. och då det var en mix-tävling och jag sprang i lag med ola som vann H21 så tog vi också hem mixklassen. kul! :) totalt med uppv och nedjogg 75min. för karta klicka här

TOTALT vecka 32 = 8 timmar 15min.


Ett mycket trivsamt SM-läger avslutade veckan på ett suberbt sätt. Boende i Martnerska torpet samt bad efter varje träning och en otrolig BBQ-buffé med trädgårdsbärspaj till efterrätt toppade helgen!

När det gäller SM-terrängen så är det tufft. Det ställer höga krav fysiskt och på riktningsorienteringen. Finns många diffusa områden där det gäller att jag verkligen litar på mig själv och min riktning samt att jag planerar sträckan med vägval och sedan kör stenhårt på det och inte tänker på något annat. Det går bitvis inte fort alls och då gäller det att bara stå på och ha stenkoll på riktning, hitta stråk och försöka vara så offensiv som möjligt. Det kommer bli skoj!


(Puls-infon för helgens träningar försvann vid importering av träningsfilerna tyvärr...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0