Vecka 17, Elitseriesprint och 10mila!

måndag avslappnad löpning i trygga hemmamarker. sprang från sörlyckan upp vildmarksleden till prästtjärn, in längs stigar bort mot kåsjöns bortre sida, ner på mysstigar på knipeflågs, lite skogslöpning för att komma över på 18kmarn och sedan den tillbaka ner till sörlyckan igen. 12km och 75min löptid. kändes helt okej.
tisdag sprint i wendelsberg, mölnlycke. otroligt seriös träning blev det efter att ha fixat kontrolluthängare o grejer. tack ida! jätteskoj att springa sprint igen, var längesen sist! kände ändå att jag hade rätt bra tryck mestadels, men tappade lite uppför tror jag. hade ju bara de snabba grabbarna att jämföra med men jag tappade väl något mer uppför än platt/utför. sedan är ju sprint maxfarts-ol så kanske kan våga trycka lite mer. missade nåt mikrovägval och inte optimal väg till 1an, skulle backat direkt, annars najs. 18min på sprinten. sen 20min uppv och 15 nedjogg. totalt 53min. 175 i snittpuls och 185 i max.
onsdag VILA
torsdag VILA, lite kittlingar i halsen...
fredag elitseriesprint. kroppen kändes bajs och jag orienterade som en kratta. men det är inget kul att springa sprint när kroppen inte vill vara med. blev nog lite tagen på sängen av att det vart så tekniskt som det blev också. 16:08 hade jag nog och med uppv och lång nedjogg med jenny o maria så fick jag sprungit lite ändå 60min. kändes litegrann i bröstet efter målgång men efter nedjoggen kändes det bättre.
lördag 10mila sträcka 5, 10,1km. helt ok lopp, grämer mig över missen till 8e. jag hade ju koll, men tappar fokus och springer snett. hade sedan inte riktigt farten i benen som krävs för att hänga med de mest löpstarka, men jag märkte ändå hur jag tjänade på att gå helt rent bitvis och på ett bra vägval på slutet kunde jag passera 2 som passerat mig innan. tog en plac och slutade 28. bra insatser av alla men lite surt med pippas fall. kul att jennie och helen sprang så bra! 72min på sträckan + uppv och nedjogg totalt 95min. 177 i snitt (kunde nog pressat mig lite högre) och 192 i maxpuls. (spurten! där var jag snabb! :P) utvärdering: det jag direkt kom fram till var att tekniskt fungerade det i stort sett bra och jag lyckades vara cool på slutet när det började dra ihop sig och jag märkte hur det lönade sig att orientera rätt och inte göra de där småmisstagen i ringen, då kan de andra lagen få springa några sekunder fortare men de tappar de sekunderna på misstagen de gör. Något jag ska tänka på till Jukola är att våga gå ut lite hårdare. Även om det är långt är det ofta inte distansen som tar ut sin rätt utan tiden man håller på (vilket inte betyder att jag ska öppna i medeldistansfart nästa 10km-sträcka :-), men vara lite mer offensiv första halvan av banan. Jag är dock nöjd med att jag inte stressade ut från start utan plockade första med trygghet.) Till Jukola är målet att vara lite rappare och starkare fysiskt men behålla stabiliteten i orienteringen. Stafett är ett sånt utmärkt tillfälle att få en "mätning" på vad just jag behöver göra för att förbättra mig. (Så ta vara på den möjligheten till utvärdering!) Jag har hört att det kommer bli tekniskt utmanande och tufft även på Jukola vilket passar oss och igen kommer det säkert bli tekniken som avgör. Det ser jag fram emot! för karta med gps klicka här
söndag VILA, lite rossel i maskineriet på kvällen...


TOTALT vecka 17 = 4 timmar 42 minuter



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0