vecka 12, sista veckan på "vintern"

måndag vila, det kan jag vara värd tycker jag.
tisdag 4x1500m intervall + 20x15/15-intervall. började med att köra de klassiska 1500m:arna som gick på: 5:49 (3min joggvila) - 5:51 (2:21 joggvila) - 5:55 (2:38 joggvila) - 5:51. kände mig ganska yr och spänd i överdelen av kroppen på de två första (funderar om det har nåt att göra med att det var skymning. brukar se väldigt dåligt då och det har gett mig yrsel/huvudvärk förr när jag har tränat..) dock gick benen av sig självt. sen kändes huvudet lite bättre. efter de 4 långa intervallerna körde jag 20st 15/15 för att komma upp lite på tå o känna lite spurtfart såhär inför säsongen. och de kändes la bra. värmde upp i 14min och joggade ner i 12 så totalt blev passet = 1h 11min.
onsdag natt-km 68 min + uppvärmning 15min = 83 minuter totalt. dålig tid p g a att jag inte såg reflexen på två ställen, men när jag varit vid rätt punkt. sedan läste jag till fel kontroll på långsträckan och fick ett sämre vägval, och sen slocknade lampan på slutet. men emellan det gick det la bra. :P
torsdag fm teknik-ol fontin där banpåtrycket var förskjutet så den rätta kontrollpunkten där kontrollen satt var precis sydost om ringkanten. liiite jobbigt då man fick tänka ploj-ol, så det blev några småsvängar och blev lite lack och höll väl inte riktigt tempot på slutet, men i stora hela gick det bra. 5,5km 43:48. + uppvärmning 15min = 59 min totalt.
torsdag em 14x45/15-intervaller + uppvärmning och nedjogg = 40min totalt. blev ganska snabb jogg på vilan också, men kände mig lite trött efter att ha sprungit fort på de flesta passen i veckan hittils, men ett kort och gott pass.
fredag lugn löpning på stig 78 minuter. ett riktigt härligt pass! snöiga och isiga stigar bitvis dock, men det gick bra med ol-skor.
lördag centrum ok teamsprint Öppen 8 = 5km sprint-ol 31:44 (se resultat HÄR) sträcktider kommer nog snart... en riktigt go "ultralång-sprint" med både skog och park, men mest skog. gjorde en bom där jag släppte koncentrationen (började tänka på annat) och hade tumgreppet fel, annars bra sånär som på ett par vägval som jag hade ändrat nu i efterhand. vart lite chockad till en kontroll bara när jag sprang rätt in i ett snöre som nån osmart person spänt upp mellan två träd. jag slungades tillbaka ner i marken samtidigt som repet brast. (det resulterade i ett fint rött streck över hela magen - yeah.) men roooligt var det. värmde upp i 15min och joggade ner i 10. 57 minuter totalt. sen körde jag lite styrka när jag kom hem (mage, sida och lår) i 15min så totalt 1h 12min. se karta (utan vägval) här!
söndag vila

TOTALT vecka 12 = 6 timmar 43 minuter

Många lite snabbare pass och det är roligt att känna lite fart och att tävlingssäsongen verkligen snart drar igång på riktigt. sprinten på lördagen var pricken över i:et för en rolig träningsvecka. och att träna i dagsljus och sol med lite fågelkvitter gör att tempot höjs med ett gäng sekunder/km... :-)

 


Kommentarer
Postat av: Sofia

Om du är! Och ikväll ska jag äntligen springa klubintervaller. Syns då.

2009-03-17 @ 10:40:59
URL: http://orienterarensofia.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0