Vecka 16, Natt-SM och Herkules Skogsdåd

Tanken för veckan är att dra ihop lite mer träningstid denna veckan. Högintensivt pass blir på tisdagens intervaller, en form av OL-intervall/kavleträning. På onsdag blir det vilodag då jag ska åka upp till Ida i Nyköping. På torsdag blir det kanske provlöpning av Stigtomtakavlebanor och eventuellt ett lugnt löppass. På fredag blir det Natt-SM som inte är det mest högprioriterade från min sida. Statusen på Natt-SM är inte så hög för oss tjejjuniorer varför jag inte bryr mig så mycket om hur den fysiska formen är denna kväll (jag vill hellre vara det på 10mila veckan efter t ex), men självklart kommer jag ändå tagga rejält och satsa hårt när jag väl är där, för det är bra konkurrens och varje tävling med bra konkurrens är en tävling att visa upp sig på. Ska bli roligt för det kommer bli ett pra pass med hög intensitet. På lördag åker jag hem och beroende av hur det känns så blir det ett lättare pass och på söndag blir det Herkules Skogsdåd i D21L 6,9km som blir ett litet längre och hårdare pass som en fin avrundning på veckan.




MÅNDAG 14 APRIL

Dagens träning =
Löpning runt Kåsjön 60 minuter

Sprang på lunchen på jobbet och det var riktigt gött att komma ut. Relativt pigga ben på mitten av passet! Men det var blött och jag såg inga vargar! :P


På morgonen hemma:
Jag: Jag ska nog träna på lunchen. Springa runt Kåsjön tänkte jag.
Mamma läser tidningen: Mhm...

På eftermiddagen hemma:
Mamma: Såg du nån varg idag när du sprang eller?
Jag: Va? Vadå? Näe?
Mamma: Jo, jag läste i tidningen imorse att det var nån som sett en varg vid Kåsjön igår eftermiddag, men jag ville inte säga nåt till dig imorse för då hade la du inte vågat träna.



TISDAG 15 APRIL

Dagens träning =
OL-intervall/kavleträning 60 minuter totalt

Sprang OL-intevaller i form av stafetträning på detta vis: Löpare A startade 15 sekunder före B, C och D och 10 sekunder efter dom startar löpare E. Jag sprang med Mimmi, Maria A, Oskar och Anders H.

Det gick bra och jag tyckte jag höll ihop orienteringen bra i stressen som uppstod. Jag litade på mig själv, men utnyttjade de andras ryggar när jag kunde. Träningen var grymt kul!!! Tack Elit! :D

Effektiv intervalltid blev 38:15 och vi sprang 7 "intervaller" med total banlängd på 6,5km.





ONSDAG 16 APRIL

Dagens träning =
VILA, åka till Nyköping



TORSDAG 17 APRIL

Pass 1 =
Löpning ganska lugnt 56 minuter på Elljusspår och stigar

Pass 2 = Natt-OL 30 minuter

Ida och jag var ute och kände på nattorienteringen och det funkade bra!



FREDAG 18 APRIL

Dagens träning =
Natt-SM 7,6km 68:51 + uppvärmning/nedjogg = 90 minuter

Var taggad innan start och fick också en fin lupinelampa som lös finfint! Något jag måste lära mig är att ipackningen av allt bagage och att lämna det på rätt ställe tar längre tid än vad jag tror för jag fick inte värmt upp lika mkt som jag hade velat... Lite dumt!

Hade lite svårt att se på kartan, vilket kanske betydde ovana av lupineljuset, men det gick ganska bra, bara när det var väldigt detaljerat som det var svårt att se.

På första slingan gjorde jag la en del småmissar. Till första fick jag stanna flera gånger för att se vart det gick en bro över ån, och tappade lite tid. Till 4:an gjorde jag en sväng där jag sprang förbi kontrollen och fick vända. Lite rackit till 5 och fel riktning ut från 6. Såg inte vänstervägvalet till 7:an utan sprang höger och fick en lite svårare ingång, bommade dock inte kontrollen men fick ta en hel del stopp. Sedan gick det helt okej in till varvning och jag hörde att jag låg 3:a 2:40 efter ungefär, men jag bibehöll koncentrationen bra. När jag sedan kom till 1:an på första varvet kände jag mig lite schleten i benen, men jag tycker inte att jag sprang på så mkt under varvningen ändå... Men härifrån blev jag väldigt passiv i orienteringen. Jag var på rätt väg vid 2:an, men så överanalyserar jag läget och drar fel ändå. Hamnade en kurva för långt ner till 3:an. 4:an gick bra! 5:an gick också ganska rackigt på sträckan även om jag egentligen inte bommade kontrollen, men sprang onödigt zickzack. 6:an gick bra, men sprang väldigt snett ut från den och sen fastnade jag i en gran innan kontrollen. Vid 8:an gjorde jag samma sak som till 2:an och överanalyserade i rädsla för att spring fel - men jag var ju rätt! Så här gick det ännu mer tid... 9:an+10:an bra, och sen klanta jag till mig rejält till 11:an. Bestämde mig först för vänster, men ändrade mig till höger men fick aldrig stigarna och såg aldrig mossarna heller (det hade jag inte gjrot på första varvet heller...). Sen kom jag till kontrollen på första varvet, läste in mig, men hetsade lite för mkt och smekte kontrollen precis utan att se den. Vänder tillbaka och kommer ut i en jättestor gulmosse och läser in mig och vänder tillbaka och får kontrollen. Dock efter bom på 2:20 ungefär. Drog även lite snett till sista. Men jag spurtade bra! :P

Det slutade med en 5eplats 7:04 efter Jenny som vann. Dock var jag bara 1:41 efter silvermedaljen och jag låg 2:a inför näst sista kontrollen. Menmen sånt som händer. Nu har jag lärt mig hur extremt viktigt det är att inte slappna av på slutet utan att jag snarare måste skärpa mig ytterligare!!

Dock är jag nöjd med placeringen. Jag har trots allt bara haft lampa en gång sedan Natt-SM förra året och det var på ett distanspass i november. Jag valde att inte högprioritera detta eftersom jag ville få en helg utan "värdetävlingar" eftersom det rullar på så mkt sen. Så en 5:eplats ger hyfsade jcupspoäng ändå. Sen är det ju alltid tråkigt att jag inte kunde hålla ihop det bättre, men vadfan. Jag fick ett fint träningspass och det var KUL! Kanske ska springa natt liite oftare... :P

Resultat D20 7,6km:


1. Jenny Lönnkvist 61:47 +0:00
2. Elsa Jansson 67:10 +5:23
3. Caroline Gustavsson 67:51 +6:04
4. Elin Pettersson 68:50 +7:03
5. Lina Strand 68:51 +7:04
6. Karin Persson 68:56 +7:09
7. Beata Falk 81:43 +9:56

Slinga 1 ___________Slinga 2




LÖRDAG 19 APRIL

Dagens träning =
Lugn löpning 32 minuter

Stela ben efter hemfärd så lite löpning satt fint, men samtidigt ville jag inte gå ut på ett längre pass för att jag sov ganska dåligt natten till idag. UNDERBART VÄDER!



SÖNDAG 20 APRIL

Dagens träning =
OL-tävling 6,9km = 59:37 + uppvärmning/nedjogg = 85 minuter

Slitna ben och lite slitet huvud också. Småbommade en del härochvar, men höll i det stora hela ihop det bra. Jag sprang och reflekterade mycket över hur man springer bäst i Göteborgsterräng. Men det var grymt fint och grymt kul! Men på slutet var jag rejält trött. Men det blev seger med 6 sekunder över Louise och jag inkammade en fin brödrost inför framtida flytt. Gött! :D

Resultat:

1. Lina Strand 59:37 +0:00
2. Louise Göthfors 59:43 +0:06
3. Kristina Kull Österlin 62:52 +3:15

Karta
Start-kontroll 7____Kontroll 7-10 ______Kontroll 10-Mål




TOTALT vecka 16 = 6 timmar 53 minuter

En rolig vecka! Det känns i hela kroppen att det är fint väder och det gör träningen ännu roligare än vad den redan är! Har ju redan gett ganska mkt kommentarer. Men kroppen känns fortsatt bra och det kommer bara bli bättre ;-)!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0