Vecka 14, Göteborgsdubbeln

MÅNDAG 31 MARS

Dagens träning =
VILA



TISDAG 1 APRIL

Dagens träning =
Intervaller 3st 3min + 4st 1,5min + uppv/nedjogg = totalt 45 min?

För det första var jag dum o åt jäkligt mycket när jag kom hem från jobbet och hann inte smälta allt innan träningen så magen var ganska tjock. Sen hade inte benen sin bästa dag då de tog helt slut på 4:e 3minaren som då bara blev en 1,5a. Mjölksyra upp över öronen! Jag tog lite längre vila mellan varje intervall sedan och pressade mig på 3 st 1,5or till, sen fick det räcka då hela kroppen var grymt trött. Men flåset kändes la helt okej iallafall! :P Men benen fick jobba en heeel del förra veckan och de kanske de inte riktigt var vana vid.



ONSDAG 2 APRIL

Dagens träning =
VILA

P g a gårdagens enorma syra i benen bestämde jag mig för att låta dem vila idag. Hade tänk köra bålstyrka, men då jag kom hem från jobbet och var gryyymt sömnig och deg bestämde jag mig för att skjuta på detta passet och ta en hel vilodag till.



TORSDAG 3 APRIL

Pass 1 =
26 min uppv + 5 st maxbackar med 4min jogg mellan = 22 min + 14 min nedjogg = totalt 62 minuter

Hur fint väder som helst och humöret på topp för träning! Backintervallerna var grymt jobbiga (53, 57, 58, 58, 57) men jag bet i och blev rejält trött, som jag skulle bli. Kände ändå att återhämtningen kom igång snabbt under nedjoggningen då jag blev lite piggare igen mot slutet.

Pass 2 = 15 min jogg

Satte bara ut kontroller, slapp o plocka in för det gjorde norskarna. Härlig vårkväll!
(Borde springa den där banan nångång, tror Mariann U hade 15:10.)



FREDAG 4 APRIL

Dagens träning = Jogg 30 min + mage/rygg-styrka 15 min = totalt 45 minuter

Hoppas att joggen kunde göra susen för att få fräscha ben imorgon!



LÖRDAG 5 APRIL

Dagens träning =
OL-tävling 3,5km 27:09 + uppvärmning = 55 minuter

Sävedalens AIK's tävling på Råhultbladet, vid Partille Vandrarhem.

Värmde upp riktigt bra och benen var la inte jättepigga, men jag var taggad! Dock var startklockan helt fel vilket betydde 6 min längre till startpip än vad jag och alla andra först trodde. Menmen, bara att göra det bästa av situationen.

Sprang iväg iaf något för stressad och gjorde en krok på sträckan till 1:a som var på längre än de 9sek jag var efter dit. Kanske ska öppna något lugnare nästa gång eftersom det även gick knaggligt till 2:an och jag fick ta några onödiga kartstopp där jag borde varit bättre förberedd samt att jag sprang till fel punkt i ringen. Tappet blev så mycket som en halvminut.(31sek). Sedan började kontrollplockningen (kontroll 3-7) och jag gjorde en riktigt dålig sträcka till 4:an då jag slarvade rejält med riktningen. (22sek efter på en 100msträcka). Annars var det väldigt lätta kontroller tekniskt, men jag hade en alldeles för stressad känsla. (Jag tror jag var för sugen på att springa fort och lite väl övertaggad.)
När sedan de lite längre löpsträckorna kom var jag huuuur trött som helst och sprang/gick/sprang/gick = inte helt optimalt, men jag försökte trycka på allt vad det gick.
När jag närmade mig slutet av banan kom just tanken "nu är det snart slut" och då försvann intensiteten litegrann på kontroll 12-14 och jag hade ingen plan och då blev genomförandet också kasst. Jag tänkte nog mer på att jag var så trött, men med facit i hand så var de flesta andra det också och jag noterade helt okej tider. Som till 14:e där jag sprang riktigt dåligt så var jag "bara" 15sek efter och på de två nästföljande sträckorna hade jag mina enda topp3-sträcktider.

Detta kan jag lära mig mycket på. Trots att jag är trött så går det i ett helt okej tempo ändå och det gäller att hålla i ända in! Sedan ska jag öppna lite lugnare i fortsättningen för att direkt få flyt från 1:an så att stressen inte hinner komma.

Något som jag gjorde riktigt bra var dock att ha lyft blick! Jag utnyttjade faktumet att man kunde se väldigt långt på ett bra sätt!

Slutresultatet blev en 5:e plats 1:07 från segern i riktigt hård konkurrens:

D20E
1. Martina Karlsson 26:02 +00:00
2. Karin Persson 26:38 +00:36
3. Mariann Ulvestad 26:43 +00:41
4. Ida Marie Naess Björgul 26:55 +00:53
5. Lina Strand 27:09 +01:07
6. Kristin Boman 27:11 +01:09
7. Simona Karaschova 27:15 +01:13
8. Lucia Machutova 28:16 +02:14

Banan i sig var ganska löpbetonad och inte så mycket krångligheter och anledningen till mina tidstapp på sträckorna var p g a stressen som kom genom att jag innan start kanske inte hade lika pigga ben som jag hoppats på och sprang iväg för fort till 1:a och gjorde en sväng där och sedan ville jag "inte tappa mer" genom att springa fort, lite för fort. Men trots detta var jag bara drygt 1 min från seger och det känns som om formkurvan fortsätter uppåt.





SÖNDAG 6 APRIL

Dagens träning =
OL-tävling 5,5km = 50:58 + uppvärmning = 1h 10 minuter

OK Alehofs tävling i Jennylund.

Kände mig lite deg på morgonkvisten när snön föll utanför och var la inte jättesugen på att springa, men jag taggade till litegrann när jag tittade på den namnkunniga startlistan. (Alltid kul att ta chansen att spöa bra löpare!)

Värmde upp lagom mycket och benen kändes väl okej ändå. De hade inte blivit sega p g a gårdagen!
Jag startade i min outfit (överdragsjacka och mössa) vilket säkert gav ugglor i konkurrenternas huvuden. "Ska hon bara jogga idag?" Ohnej, hon hade faktiskt hunnit bli ganska rejält taggad där på startlinjen... ;)

Jag sprang iväg och gjorde helt rätt till första! Lagom tempo, kollade kartan och förenklade och sprang sedan utan "onödiga" kartstopp och spik på. När jag stämplat "överfölls" jag dock av en tant som tog tag i mig och ville se min kontrolldefenition eller kartan eller vad det var. (Hon är 100m från start och verkade inte ha nån aning om var hon var. Vad ska hon ut där o göra då?) Jag slet mig loss förklarade att jag inte hann med det där och köttade sedan iväg. Något stressad och hann inte klart med min plan riktgt vilket gjorde att jag inte fick bästa vägen ut till stigen. Väl där rammade jag en äldre gubbe och fick skrika förlåt x antal gånger innan han svarade att det var okej. Sedan kunde jag samla mig något och komma in i koncentrationen igen. Sprang sedan helt okej till 2:an, när jag närmade min kontrollen trodde jag att den skulle sitta i en sänka tidigare, men det ingav inga större problem bara ett par extra stopp. Sedan underskattade jag 3:an litegrann och kollade inte tillräckligt på kartan vilket resulterade i en 30sekbom. När jag stämplade vid 3:an stod där en förvirrad gubbe som också bönföll mig att visa honom var han var. "Du är vid punkthöjden!" "VAAAA?" "Söder om sjön!" "Söder om VAD?" "OM SJÖN!" Sedan hade jag hunnit på behörigt avstånd från honom. Åh, kan inte dessa gubbar och tanter lära sig orientera på riktigt istället för att hoppa på andra, och då speciellt elitlöpare som kommer och springer fort. Jaja.

Sprang sedan riktigt bra på sträckan till 4:e och såg att det var en lurig kontroll så jag var otroligt noga med att kolla sista säkra innan och hoppade ner för ett stup och tänkte plocka kontrollen. Ser ingen skärm. Nähä, då ska jag la mer åt vänster då. Börjar traska i skiten på sluttningen. Ser ingen skärm. Dubbelkollar med sistasäkranr2. Den ska ju vara här på denna kurvan! Hamnar inne i massa stenbumlingar, nej nu är jag för långt. Tillbaka, upp litegrann, nej den ska vara där nere. Hoppar ner och ser då skärmen, 5m från där jag var första gången, bara det att den var gömd bakom ett nedfallet träd. Sträcktiderna visar bom på 2,20min men jag gissar faktiskt mer på 3min för jag hade sprungit riktigt fort och bra på sträckan innan och min totala tid på sträckan blev nästan 9 min och lätt att jag dratt den på 6.

Bra teknik till 5:an, men stukade vänsterfoten framåt vilket gjorde jävligt ont då och jag fick luffsa hela den sträckan och även halva till 6:an innan det började kännas bättre. Tappade hela 40sek här.

Till 7:an gick det bra och jag tuggade på och vann sträckan med 37sek. Riktigt bra in mot kontrollen här!
Till 8:an valde jag att springa rakt på och jag tror kraftigt på det vägvalet omj ag bara hade hållit ihop det lite bättre mitt på sträckan där jag tappade bort mig litegrann. (Eftersom stigen till 7an hade varit så dålig ville jag inte riskera en lika dålig runt till 8:an). Jag var dock 1min efter på sträckan och det hade jag kunnat kapa om jag sprungit bättre. Iofs hade runtvägvalet varit säkrare och en jag vet sprang det hade 30sek bättre än min tid. Att springa rakt på är inte bara att springa rakt på utan det gäller att hitta de bästa stråken!!

Slutet var inte så mycket att tala om. Ganska trött och blöt och tung, men banan hade tagit slut fort så det kändes bra! 5,5 var ju ingenting! ;-)

Slutresultat:

1. Alva Olsson 47:33 +00:00
2. Lina Strand 50:58 +03:25
3. Lina Sundqvist 51:36 +04:13
4. Elsa Jansson 52:34 +05:01
5. Karin Persson 53:32 +05:59

Ett bra lopp av Alva, men riktigt tråkigt med bommen på 4:an där jag gjorde allting rätt i princip. Men nu har jag lärt mig att det ibland kanske behövs kollas ordentligt 2 gånger... Men det var roligt iallafall! :-)





TOTALT vecka 14 = 4h 52 minuter

Inte mycket tidsmässigt, dock mycket hård intensitet iochmed 2 intervallpass och 2 tävlingar. Var rejält sliten i tisdags, men tycker ändå jag fick ihop veckan bra. Backpassen är numera högprioriterade!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0