Vecka 13, träna massa

MÅNDAG 24 MARS Annandag Påsk

Dagens träning = Tävling 8,2km = 1h 34 min + uppvärmning = 1h 50 minuter

Sprang IK Uvens tävling D21 eftersom det var uttagningstävling för 10-mila. Tråkigt att inte springa D20 eftersom det var 3 riktigt bra namn med (Lina Sundqvist, Kine Hallan Steiwer och Silje Ekroll Jahren som radade upp sig 3, 2, 1) menmen, så kan det gå ibland och jag fick ju å andra sidan längre bana och ett fint långpass, det tog ju sin lilla tid i 15cm snö.

Jag orienterade kasst hela banan och framförallt i början då jag utnyttjade spåren på helt fel sätt. Jag sprang bara i dom och de gick kors o tvärs och lite snett hitan och ditan. Skulle gjort som jag gjorde på slutet och sprang som jag skulle och kom det ett spår i min riktning så var det bra, annars så körde jag ändå. Men jag hade inget riktigt flyt, men jag tycker att orienteringen i snö blir lite annorlunda än i vanliga fall då stenar o även höjder blir mer otydliga. MEN jag var pigg hela banan så det var verkligen positivt! Fick några sträcktidssegrar på slutet, gôtte!



TISDAG 25 MARS

Dagens träning =
1,2,3,2,1,2,3,2,1,2,3,2,1 (tot 25 min) med 1 mins vila + uppv/nedjogg = totalt 55 minuter

Underlaget var snö och ganska slirigt med löparskor på 8:an, men inte så att jag stördes direkt av det ändå. Det var ju inget att göra åt! Men det var skönaste känslan på intervaller på länge! Det gick inte så jättefort egentligen tror jag, men jag orkade trycka på litegranna och var aktiv under vilan o s v. Jag blev rejält trött på de sista 3 intervallerna (antar att jag var lite småschleten sen gårdagens tävling också), men den totala känslan på passet var positiv och glädjande!

Våfflorna efteråt var ju inte helt fel de heller! Tack Bettan & Palm!



ONSDAG 26 MARS pappa 60 år, yey

Dagens träning = Snöpuls/löpning 60 minuter

Elin ville springa OL trots nattens snöfall så vi åkte på Apans träning vid B.stuga och vi gav oss ut, men jag vände efter bara jättekort sträcka, men det tog lååång tid att ta sig tillbaka också eftersom det var snö upp till knäna. Sen drog jag ner och sprang på vägarna som var plogade litegrann. Men idag var jag väldigt trött!



TORSDAG 27 MARS

På grund av snötäcket över hela Göteborg så åkte Elin, Johan, Erik och jag ner till Halmstad och sprang barmarks-OL à la Kennet Horvath (TACK) i Snapparp och Mellbystrand.

Pass 1 = Kontrollplock 6km 48 min + uppv/nedjogg = 65 min

Orienterade dåligt de 2 första kontrollerna, sen några okej, sen några dåligt igen. Då stannade jag, stoppade klockan, tog några djupa andetag, startade klockan igen och började om och då gick det bättre och jag orienterade helt okej den andra halvan av banan. Kände mig dock väldigt trött och inget tryck i steget.

Pass 2 = OL 4,4km 25,5 min + uppv = 30 min

Gick mycket bättre än förmiddagen och jag var även piggare i benen (skönt!). Jag orienterade mycket bra och gjorde exakt som jag tänkt göra. Ha framförhållning, lägga ut riktningen, kolla sista säkra och lyfta blicken! Gjorde någon liten krok på nån kontroll, annars väldigt bra!



FREDAG 28 MARS

Pass 1 =
OL i Torslanda 6,2km = totalt 74 min + lite ruscher = 75 minuter

Sökte områden med så lite snö som möjligt och efter att Ola sagt att gårdagens morgonträning vart finfin så bestämde Elin och jag oss för att åka dit. Vi sprang gemensamt till boet och sedan olika slingor där. Hade helt okej OL-flyt och det enda som var problematisk var den lite otydliga kartan efter min egna utskrift :P, men det var egentligen helt okej. När jag skulle lämna boet spelade dock trycket mig ett spratt eftersom jag la in kompassen efter siffran 1, men den va så otydlig så det råkade bli kontrakurs och jag sprang nedför berget och fick sedan vända och springa över det igen. Typiskt. Men kul med vägsträcka på slutet så jag fick trycka på lite. Blev trött men ändå okej fysisk känsla. Blev ju inte så jättehög fart iochmed häll-löpningen. Ett väldigt bra område för att lära mig lyfta blicken. Ibland såg jag kontrollen från lååångt håll och behövde inte läsa kartan alls = mycket tidshämtning!

Pass 2 = 30 min styrka, rygg, mage, ben

Elin och jag körde styrka. Först lite uppvärmning, sen corestyrka (plankan) och sen 30+30+30(mage)/vila/30+30+30(rygg)/vila/30+30+30(ben)/vila och så två upprepningar. Jobbigt men bra kämpat av oss båda!



LÖRDAG 29 MARS

Dagens träning =
8 backintervaller à la pappa + uppv/nedjogg + 4x15 lårträning hemma = 60 minuter

Elin sprang Thierryträningen och jag sprang backintervaller där. Dock var backen snöig, slaskig och slirig så det vart ganska svårsprunget, men jag kämpade på och nöjde mig med 8 st då det blåste och regnade ganska mycket och jag ville inte riskera att dra iväg för långt för att dra på mig nåt jag inte vill ha.



SÖNDAG 30 MARS

Dagens träning =
7,7 km OL 80 min + uppv/nedjogg = 90 minuter

Sprang en bana på 20 kontroller i Rannebergen (JVM-kontroller) och det var riktigt kul! Hade fint flyt och helt okej i benen! Fick hjärnsläpp på ett ställe och gjorde ett parallellfel och började leta på en höjd för tidigt. Annars var jag riktigt trött på slutet då den tuffa biten kom där. Men det var riktigt kul och när jag höll på att springa upp för ett gäng höga branter så kom tanken "Fan, vad jag älskar denna terrängen!" - Det é så det ska va'! :-)

Underlag: Barmark ibland, snö ibland. I mossarna var det snö. Men det gick bra!



TOTALT vecka 13 = 9 timmar 35 minuter

Aaah me liiiike! Onsdagspasset och torsdag fm-passet var la sådär då jag var väldigt trött, men fick många fina värda pass och det känns som om formen är på uppåtgående! Nästa veckas tävlingar ska bli riktigt kul!!!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0