12/4: Juniorcupspremiär utan j-cupstatus!

Juniorcupspremiär på Herrestadfjället i Uddevalla där det, dagen till ära? kommit 0-10cm snö i terrängen vilket gjorde att j-cupsstatusen försvann och den blev heller inte rankingmeriterande, men med hela svenska, schweiziska och franska D20-eliten på plats så fanns det lika stor anledning att göra ett bra lopp, eller hur? :-)


Vart som sagt lite småless när jag såg att snön låg vid över Herrestadfjället men som coach Jodal påpekade så är det fortfarande en lika god chans att visa upp sig på så det är lika bra att ta den. Och som jag tog den!


Karta D20E 7040m

Lagom lång uppvärmning och uppehåll ovanifrån bäddade för ett fint lopp. Jag var mentalt väldigt bra förberedd och kände mig bra koncentrerad och helt lagom taggad innan start. Jag visste att det som skulle komma var något jag är grym på!

Start-1: Öppnade lugnt i tempo som jag bestämt mig för att göra och jag såg att kontrollen var lurig, men jag var inte tillräckligt noga sista 100m in mot skärmen vilket resulterade i en krok på ca 30sek. Här kom jag ändå ikapp 2min före startande Carro. Min tid: 2:40 Bästa tid: 2:01 +0:39
1-2: Carro som vart vid 2:an en gång förut (fick jag veta i efterhand) skuttade snabbt iväg, men jag ville inte börja rusa utan komma in i flytet. Inga konstigheter. Min tid: 0:39 Bästa tid: 0:31 +0:08
2-3: Försökte hitta snabbast möjliga väg upp på det stora höjdpartiet, men fick lite bräsk i början. Annars tuggade jag bara på för jag ville fram fortast möjligt till långa mossen som börjar med ett Torn och går sedan nordväst med ett gäng branter. Spikade tornet, men vek av ite för mkt och gick på ett höjdparti för högt upp. Upptäckte att jag var för högt upp och såg min kontroll 75m bort. Liten sväng på 20 sek ungefär och Carro, som varit jämsides med mig spikade (bästa tid) och sprang ifrån. Min tid: 8:27 Bästa tid: 8:06 +0:21
3-4: Ingen svår kontroll och bra plan för sträckan, men hade dålig koll på kontrollangivelsen eftersom det var blött och det la sig imma över den så den var lite svårläslig, men i vilket fall så kollade jag efter en sten/punkthöjd, fick se dem, men såg en kontroll som satt i en mosse 20m bort. Det kan ju inte vara nån annan än min och det var det, men lite onödigt strul på några sekunder. Min tid: 2:22 Bästa tid: 2:18 +0:04
4-5: Valde snabbt att jag skulle springa höger om sjön och fick en lite väl vid båge i början då jag inte passade kartan ordentligt. Fick sedan rätt goa stråk, men var aningen passiv p g a riktningsfelet i början. Mitten på sträckan gick bra, men när jag gled ut i mossen efter knappt 2/3 så hade jag inte bestämt mig för vilken sida den långsmala gulmossen jag skulle gå och det beslutet fattades inte direkt snabbt och jag fatta inte riktigt vad jag höll på med. Valde att gå höger för att få utgående löpare och fick sen en helt okej väg fram till kontrollen. Borrade ner huvet lite för mycket i kontrolltagningen och tappade ytterligare några få sekunder. Min tid: 11:21 Bästa tid: 10:19 +1:02
5-6: Bra steg, men gick lite fortare fram till stupen än vad jag trodde och fick klättra litegranna. Lite dålig sträckplan kanske, och fick den onödiga klättringen. Min tid: 2:20 Bästa tid: 1:57 +0:23
6-7: Lugn och sansad trots radiokontroll/vätska/människor. Tummen upp! Slarvade dock än en gång med att kolla kontrollangivelsen då jag fick för mig att det var stupet jag skulle ha och kollade efter det och sprang fram: men nehej, ingen skärm. Ojdå, sänkan bakom... Onödiga 30 sek!!! Min tid: 2:19 Bästa tid: 1:43 +0:36
7-8: Längsta långsträckan och jag fattade snabbt beslut om vägval. Snabbast väg fram till kraftledningen, och såg gärna de gula höjderna, men jag tror jag hakade upp mig lite för mkt på att nå dom då jag valde fel stråk precis i början och gick lite för långt vänster. Kom sedan fram till lilla sjön och blev först lite ställd, men bestämde mig sedan för att skita i de gula höjderna och bara dunka på fram till kraftledningen och där jag sedan passerade. Nu ser jag dock att jag ritat in slarvigt efter kraftledningspasseringen. Jag sprang till höger om de tandade stupen och inte till vänster som jag ritat. Sedan gick det enligt planen, över mossen (hade Carros rygg som gjorde att jag höll ett bra tempo över här trots att magen börja skrika hunger) till stigen, upp till röset och sedan mot höjden innan kontrollen. Tyckte jag ändå släppte på hyfsat bra denna biten = bra! Tid kostade det mest första halvan av sträckan då jag var lite för passiv. Min tid: 13:40 Bästa tid: 12:26 +1:14
8-9: Carro och jag stämplar samtidigt här, och hon går för höger, men jag litar på mig själv och kör mitt vänster. Även här lite passiv 1/3. Sedan var den vita skogen väldigt fin, stigarna likaså och i skogen närmast kontrollen var det gallrat, men det störde inte så mycket och jag såg tydligt vart kontrollen skulle sitta! Gôtt! Min tid: 10:27 Bästa tid: 10:00 +0:27
9-10: Inga konstigheter! Lagom kartkontakt på denna sträcka och lyft blick vilket gjorde att jag snabbt såg min kontroll. Min tid: 1:39 Bästa tid: 1:38 +0:01
10-11: Kände att jag var trött, men tyckte att jag kanske tog det lite väl lugnt för så trött var jag inte, så jag borde tryckt på lite mer här. "Ända in!" Min tid: 1:17 Bästa tid: 1:07 +0:10
11-Mål: Lerig spurt och lite deg sådan, men hörde Carros pappa säga att jag kommer ta ledningen och många hejjarrop från klubbkompisar. Härligt! Min tid: 0:33 Bästa tid: 0:31 +0:02

Loppet i sig omfattar ungefär 1:40 i misstag på sista biten till kontroller mest. Har även tappat tid på att jag varit för passiv i början på långsträckorna. Här har jag tid att hämta genom att bara grovorientera och dunka på fram till nån säker passage som idag fanns många! Något riktigt bra var att jag tuggade på i ett gött tempo hela vägen och jag stressade mig inte p g a andra löpare o s v utan jag bibehöll min koncentration väldigt bra och var stabil! Jag kände mig stabil! Och efter en liten krok stressade jag ingenting utan jag lämnade det direkt bakom mig och gick vidare - Tummen upp!!!

Resultatlistan visade sig även den bli väldigt tummen upp!

D20E:
1. Lina Strand Göteborg-Majorna OK 57:44 +00:00
2. Karinne D'Harreville Franska J-landslaget 58:37 +00:53
3. Beata Falk Hagaby GoIF 59:33 +01:49
4. Malin Leijon-Lind Haninge SOK 59:49 +02:05
5. Karin Persson Hagaby GoIF 59:57 +02:13
6. Elin Petterssno Täby OK 1:00:58 +3:14
7. Caroline Gustavsson IF Hagen 1:01:15 +3:31
8. Elsa Jansson Främmestads IK 1:01:30 +3:46
9. Kristin Boman SOK Viljan 1:03:28 +5:44
10. Rebecka Nylin OK Tisaren 1:04:37 +6:53

Visst det var mer eller mindre snö i terrängen och därför blev det ingen j-cupsstatus (jag får inga 50p denna gången) och jag får inte heller några rankingpoäng och det är klart att det inte riktigt var rättvist för alla, speciellt inte de allra först startande. Sedan är det även många som tycker att kontrolltagningen bara blir svårare p g a spår då det kan villa till ganska mycket. Men för min del var detta ett otroligt skönt besked! Det bevisar att jag ligger riktigt bra till och att min träning de senaste veckorna har gett väldigt bra effekt! :-) Oj, vad roligt det var idag!


Och så en sak till... JAG ÄR BÄST PÅ ATT VARA FRISK!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0