Vecka 36

MÅNDAG 3 SEPTEMBER

Dagens träning = VILA



TISDAG 4 SEPTEMBER

Dagens träning = OL-intervaller 5 st = 35 minuter snabbt + uppvärmning, mellanspring och nedjogg = ca 65 minuter

Sprang roliga OL-intervaller med Pippa, Helen och Mimmi. Var två gafflade banor/intervall och ett par startade först och det andra paret 30 sekunder efter och fick jaga. Riktigt skoj och kändes ändå okej efter förra veckans förkylning.



ONSDAG 5 SEPTEMBER

Pass1 = Strandslingan i medeltempo 51 minuter

Kände mig lite småtrött och bestämde mig för att inte springa på allt för hårt, men det blev ändå inte så långsamt som jag trodde så det var bra!

Pass 2 = OL på Hålsjön xkm = 39 minuter + uppvärmning/nedjogg = 44min

Utnyttjade D35+ träningen och sprang en medelbana med mycket kontroller. Riktigt fint i skogen, men hade lite oflyt p g a att jag fick 15000-del och att banan var inritad med blyerts så det var lite svårt att springa och läsa då jag lätt tappade bort vilken punkt som var inringad som kontroll. Annars kändes det okej. Sprang på rätt bra.



TORSDAG 6 SEPTEMBER

Pass 1 = Styrka hemma 45 minuter

Mage, rygg, ben, bål med mera. Brrra Linis!

Pass 2 = OL 4,7km = 43 minuter + uppvärmning = 50 minuter

OL på Röda Sten med SAIK:arna och tyvärr hade jag inte minnen sen Champs Meeting att grönområderna var så jävliga så fastnade i en del sånna samt att jag sprang in i taggbuskar i början som förstörde lite av koncentrationen. Dock gick det bättre än vad det gjorde 1:a maj så det får väl ändå ses som positivt. Dock ramlade jag x antal gånger och slog i knät som jag slått i i tisdags samt vrickade till foten vilket gjorde att hjärtat for opp i halsgropen och jag täntke att "nej nej nej inte nu inför SM" MEN den slutade att göra ont. Phew, vilken tur! Nu är det alltså ingen fara på taket.



FREDAG 7 SEPTEMBER

Dagens träning =
VILA. Halsen kändes mysko.



LÖRDAG 8 SEPTEMBER

Dagens träning =
DM Medel 3,1km = 28:19 + uppvärmning/nedjogg = 60 minuter

Kände mig väldigt motiverad dagen innan, men på morgonen och under uppvärmningen kände jag mig allmänt seg. Inledde lugnt, men fastnade i en väldigt blöt mosse påväg till 3:an vilket resulterade i en total onödig stressbom på 1 minut. Stressade sedan iväg till 4:e också vilket gjorde att jag sprang ganska harvigt och tappade ytterligare en halvminut. Sedan flöt det på bra ett tag tills jag kom ifatt Jennie, stressade iväg och gjorde ett paralellfel som kostade 1 minut det också. Sedan var det lätt på slutet. Gjorde väl en 10 sekunder iochmed dålig kartkontakt till 3:e sista, så totalt bommade jag en 2,5min+. Alldeles för mycket.

Resultatet blev dock såhär:

1. Lina Strand 28:19 +00:00
2. Helena Strand 33:55 +05:36
3. Kristin Ander 36:32 +08:13

Ja, konkurrensen är inte vad den borde vara i klass D20 i Göteborg.



SÖNDAG 9 SEPTEMBER

Dagens träning = DM Lång 5,5km = 52:56 + uppvärmning/nedjogg = 77 minuter ca

Idag var jag taggad för att göra ett lugnt, stabilt och säkert lopp. Jag kände mig lite bättre under uppvärmningen idag och sprang iväg lugnt. Dock vart jag väl lite ställd av Carl-Henrys typiska start då han alltid lägger startpunkten ute i skogen så att det ska bli svårt direkt. Hade därför lite dålig planering till första och sprang lite itll höger om strecket istället för lite till vänster. Hade inte heller helt klart för mig att 1:a skulle ligga en kurva upp, men det läste jag in ganska snabbt. Tappade dock 20-30 sekunder här. Hade inte heller jättebra sträckplanering till 3:e då jag höll på att ändra mig i vägvalet mitt på sträckan, men fortsatte ändå. Efter såg jag att det andra vägvalet nog hade varit bättre, men bra kontrolltagning! Sedan vart det långsträcka där jag stod på bra! Mitt genomförande av långsträckor den senaste tiden är jag mestadels väldigt nöjd med! Dock kom det en långsträcka till på banan där det egentligen inte fanns så himla mycket mer att göra än att undvika så mycket skit som möjligt och gå vänster. Det gick okej ända tills jag var 250m från kontrollen då jag fastnade i ett vindfälleområde (som var märkt på kartan, men jag såg det inte) och detta gjorde mig lite stressad. Hade inte heller kollat angivelsen utan jag sprang in i grönområdet och letade efter en liten sänka när jag skulle ha en ås. Kom lite snett, fattade det fort, men fick inte ihop det med lutningen i det relativt flacka grönområdet. Kollade sedan defenitionen och upptäckte att jag skulle ha en ås och hittade sedan kontrollen. Men jag måste säga att kartan var faktiskt skumt ritad där och det var jag inte den enda som tyckte! Tappade 3 minuter här. I bara farten sprang jag för långt på nästa också och tappade ytterligare tid. På sista delen av banan la jag ännu en 30 sekundare. Totalt sett bommade jag 4-4,5min.
Första halvan av banan kan jag dock ta med mig. Inga större misstag och bra långsträcka! Måste lära mig att inte bli uppstressad när jag fastnar i lite skit bara. Annars kändes benen piggare idag än igår. Skönt!

Resultatet blev följande:
1. Lina Strand 52:56 +00:00
2. Jennie Runesson 58:52 +05:56
3. Helena Strand 60:03 +07:07

Västergötland sprang samma bana efter oss och där vann Ida-Maria Svensson på 52:00 alltså 56 sekunder före mig och 2:a var Elsa Jansson 4 sekunder bakom min tid. Jag har alltså kunnat jämföra sträcktider med dom och såg att jag tappat 3 minuter på andra långsträckan vilket låter mycket rimligt. Sen vet man ju aldrig hur upptrampat de hade det. ;P Höhö.

Men skönt att kunna mäta sig med dom. Lite tråkigt att konkurrensen i Göteborg är lite sisådär just nu. Gör lätt att man blir lite lack och tänker att en bom eller två gör inget för "jag vinner ändå". Men det går ju lätt att åtgärda genom att springa D21 för där är konkurrensen desto hårdare! :)

Nu blir det tagging mot SM som gäller och jag ser fram emot det. Det ska bli spännande! Dock hade jag hoppats att den fysiska formen vart lite bättre för jag känner att träningen inför har inte blivit helt optimal iochmed all sjukdom i sommar och förra veckans lilla förkylning. Det har blivit att jag missat hårda intervallpass utan det har mest blivit hårda OL-pass. Men man vet aldrig, kan hoppas att det lönar sig!



TOTALT VECKA 36 = 6 timmar och 32 minuter

Hade gärna haft in ett pass på fredagen också, men eftersom halsen inte kändes 100 kändes det bäst att hoppa över det. Torsdagens eftermiddagspass kunde ju bytts ut mot nåt annat eftersom det var rätt knaggligt där ute vid Röda Sten, men men, det var säkert bra ändå. Next week blir till att hitta formen...



Kommentarer
Postat av: Sofia

Du har sett grym ut när du har gästspelat i D21. På SM kommer du att tända till av bra motstånd. Det kommer att gå bra!!

2007-09-11 @ 09:49:33
URL: http://orienterarensofia.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0