SM långdistans FINAL och SM-BRONS!

Och så var det dags för finalen på SM långdistans 2007. D20's bana mätte hela 7,9km vilket är långt för att vara D20-klass. I de tuffa skogarna runt Idala i Halland skulle det alltså bli tal om något man skulle kunna kalla ett kraftprov lite utöver vad vi är vana vid.

För min del var jag bara positivt överraskad över den långa banan vilket betydde att många skulle vara borträknade redan på förhand! Att terrängen sedan var norrhalländsk = lite smått göteborgslikt var ju inte heller nåt jag behödve dra några djupa suckar över utan snarare ett litet gött leende istället.

Dock har jag aldrig varit så nervös inför ett lopp innan. Hela kvällen då jag laddade upp med mycket mat och glass med oboy så var varenda tanke på loppet. När jag vaknade på natten började jag tänka "Sista säkra" och jag måste medge att jag blev lite orolig när jag vaknade än en gång och låttexten "Och guldet blev till sand...." dök upp i huvudet. Usch! Men klockan 10:46 stod jag där på startlinjen ändå och nervositeten hade väl sjunkit litegrann och mycket var ersatt med känslor som var riktigt taggade för att gå ut och göra ett bra lopp!

Och såhär blev det...


Karta skala 1:15 000
Mina vägval = inritade med rött

Start-1: Inledningen av loppet var dock inte den bästa. Hamnade alldeles för långt från sträcket efter första mossen och hade passat kartan fel. Sedan vid kontrolltagningen så fick jag väja för ett träd och tänkte att jag var vid första gula höjden när jag i själva verket höll på att springa förbi kontrollen mot den andra gulhöjden. Sprang alltså för långt och fick vända. Min tid: 6:04 Bästa tid: 4:27

1-2: Långsträcka och jag stannade och bestämde fort hur jag skulle springa. Dock bestämde jag aldrig hur jag skulle ta mig ut till den där stigen och därför blev det ett jäkla harvande innan jag nådde den och tog som ni ser inte snabbaste vägen. Sen skulle jag genat upp i passet innan den lilla höjden, men missade det och fick springa ända fram till grönområdet. Sedan lämnade jag stigen och genade över åkern, vilket jag inte skulle gjort då det var röjt efter åkern och det blev mycket trippande bland skiten. Sedan när jag skulle passera bäcken 150m innan kontrollen så var den så bred att det inte gick att hoppa över så jag hoppade i, MEN den var bottenlös så jag sjönk ner hela jag förutom huvudet och fick simma litegrann och dra mig upp. Kläderna vart blytunga, det blev kallt och kartan var dyngsur. Jag hade kommit ifatt Frida Aspnäs innan och tog lite rygg på henne då jag försökte få koll på kartan och komma igång i kroppen och löpsteget igen. Detta resulterade i lite tidstapp till 2:an. Min tid: 20:14 Bästa tid: 19:11.

2-3: Hade inte fått koll på kartan än och då Aspnäs inte hade koll på läget så fick jag stanna, försöka få rent kartan och läsa in mig och fick vända för att ta kontrollen. Ännu mer tidstapp. Min tid: 1:57 Bästa tid: 1:36

3-4: Hade nu börjat komma igång så smått i kroppen igen, men hade tappat en del kartkontakt så hade ingen bra plan för sträckan. Kom lite för långt åt vänster efter hälften av sträckan och hade ingen riktig koll, utan fick väja tillbaka när jag kollade på kompassen. Här är jag dock 2:a på sträckan då Frida Aspnäs vann den med ganska mycket eftersom hon fick några meter på mig där. Min tid: 6:00 Bästa tid; 5:37

4-5: Nästa långsträcka. Frida Aspnäs sprang ifrån mig ut till vägen och jag tyckte det var skönt att vi inte var ihop längre. Hade inte riktigt läst in stigförgreningarna innan då det blev många onödiga stopp mitt på stigarna. Hade även ingen koll på när jag vek av stigen innan sjön utan fick springa lite mycket skog där innan jag kom in på planen igen. Där tappade jag sedan fokus än en gång när jag hoppade över andra stenmuren i tro att det var den första. Svängde sedan upp och fick ta alldeles för mycket mosse innan jag kom fram till stupen. Från stupen och til kontrollen sprang jag säkert och bra. Var trots allt 2:a på sträckan då Sara vann den med mycket. Min tid: 19:26 Bästa tid: 18:41

5-6: Hade kunnat släppa kartan lite mer då jag läste alldeles för mycket. Hade lite oflyt med stråken också. Min tid: 1:51 Bästa tid: 1:30

6-7: Varvningen. Fick höra att jag tog ledningen med 2 minuter, men koncentrerade mig på kartan och försökte kolla in kommande sträcka. Hörde mamma och pappa skrika att jag bara skulle gå säkert på sista slingan. Jag nickade.Tog en klunk vatten vid vätskan, men satte det bara i halsen.
Min tid: 1:10 Bästa tid: 1:04

7-8: Blev rejält spänd och vågade inte släppa kartan en meter nästan. Läste på tornen, men lurades lite av det första då jag tyckte det var skumt placerat i verkligheten. Kände även att det började bli kallt eftersom jag var så blöt och vinden tog i på de öppna gula områdena. Läste in mig på det nedfallna tornet (krysset) och kunda väja ner när jag i själva verket tänkte att jag skulle fortsätta lite till. Darrigt! Min tid: 2:54 Bästa tid: 2:42

8-9: Fick inga bra stråk då jag var rejält trött och spänd upp här. Ingen svår kontroll dock så det var bara att kämpa sig fram och det var det sista uppför på banan så det var det som bar mig upp där. Min tid: 3:11 Bästa tid: 2:51

9-10: Utnyttjade mina kunskaper i terrängen och försökte hålla mig på det gula och springa runt sänkan. Hade ändå lite oflyt med stråken och såg inte kontrollen direkt, men inga andra problem. Min tid: 3:27 Bästa tid: 3:12

10-11: Tänkte att det var en lurig sluttningskontroll och sista kontrollen att kunna bomma mycket på. Läste av varje stup jag passerade och fick kontrollen direkt. Lönade sig då jag vann sträckan med 6 sekunder! Min tid: 1:53 Bästa tid: 1:53

11-12: Tog rygg på en D21:a och en D18-tjej och kämpade som ett djur för att springa lite fortare. Dock styrde vi lite snett så det blev en liten liten bom här. Min tid: 1:34 Bästa tid: 1:25

12-Mål: Ojoj, jag som ofta brukar orkar spurta på bra var jääävligt trött. Min tid: 00:52 Bästa tid: 00:48

Väl i mål hörde jag att jag tog ledningen med över 2,5 minut och Forsberg sa att det var ett möjligt medaljlopp! Dock hade jag hört att både Sara och Carro hade haft mycket bättre passertider vid varvningen än vad jag hade så jag visste att det var stor chans att de skulle hinna före imål vilket de också gjorde. Sedan var det en spänd väntan för att se om någon av de slutstartande kunde trycka sig in emellan, MEN det gjorde det inte och i duschen gav Carro klartecken att hon tatt silver och jag guld och vi tittade på varandra och jag tror båda tänkte att fyfaaan vad skönt! Äntligen!!!

SM-BRONS!!!

Resultat D20:
1. Sara Eskilsson Haninge SOK 68:34 +00:00
2. Caroline Gustavsson Istrums SK 70:12 +01:38
3. Lina Strand Göteborg-Majorna OK 70:36 +02:02
4. Elsa Jansson Främmestads IK 72:26 +03:52
5. Lina Sundqvist OK Kåre 47:11 +05:37

För Winsplits sträcktider klicka här. Jag ska även rita in i Runoway snart.


Ja, det var riktigt gött med att äntligen ha tagit en SM-medalj och få lite revanch från all skade- och sjukdomsskit! Det som känns extra bra var ju att loppet inte alls var så perfekt som jag trott krävts för en SM-medalj innan och detta betyder ju att jag har mycket högre kapacitet och kan nå ännu högre upp! Det gillas! :)

Ett annat brutalt glädjeämne denna dag var Olas förkrossande seger i H20. Vinst med näst intill 2 minuter och ännu en medalj, men denna i högsat valör, plockades hem till Götet! Gôtt som fan!!


Kommentarer
Postat av: Sofia

OJ,OJ,OJ! Potential för något större i det loppet.
Ska bli grymt att se finalen på lördag och söndag. Mycket tårta kan det bli.

2007-09-19 @ 11:54:48
Postat av: matildiz

ÅÅåå shit vad härligt Lina! Verkligen hur mycket GRATTTTIS som helst! Fy fan vad du är värd detta! Blir så glad av att läsa det! Ska bli spännande att kolla på medeln på lördag! Jag tror på dig! Vi ses då :) PUSS!

2007-09-19 @ 18:16:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0