Vecka 47 - 10mila/SM08- helgläger bl a

MÅNDAG 19 NOVEMBER

Dagens träning =
VILA

Har idag pysslat med utvärdering (klar), målsättning 2008 (klar) och träningsplanering 2008 (nästan klar) samt en planering över min jobbperiod nu för att få det att gå ihop med träningen på ett bra sätt. Känns som att jag börjar få koll på läget och denna veckan blir det en riktig start på vinterträningen då jag planerat en hård vecka. Ska bli riktigt kul!

En annan sak som är kul är att telefonen ringde förut och det var från Partille Kultur- och Idrottsmossigojs OCH de meddelade att JAG FÅTT PARTILLE IDROTTSSTIPENDIUM som jag sökte! Åh, så himla kul! Jag har ingen aning om hur mycket det är på för jag glömde fråga, men de ska dela ut det den 11 december i Kommunhuset iallafall. NU blir jag verkligen motiverad om nåt!!!



TISDAG 20 NOVEMBER

Dagens träning =
6 st 1000m-intervaller + 1st 2:45min och 1st 2:36min = totalt 36 min +uppv 17 min och nedjogg 15 min + 3x15 knäböj med pinne 5 min = totalt på passet 1 h 13 minuter

1000m intervaller: 4,07 - 4:04 - 4:08 - 4:12 - 3:53 (lite kortare än 1000m) - 4:04 (ca 985m) 45 sek till 1min vila.
Sedan körde jag till en krök och det tog 2:45 och sedan tilbaka 2:36. 40 sek vila på dessa.

Hade ont i magen när jag sprang igen och även ont i hålfoten på höger fot samt känningar av hälen. Det positiva är att jag inte kände av hälen när jag sprang intervallerna eftersom det blir mindre tryck när jag springer fort (mer på tå?). Men hade rätt ont under mellanjogg och nedjogg... Magen vet jag inte vad det är med och ont i hålfoten har jag haft förut och jag tror att det bara är nån nerv som kommer i kläm då och då.

Sedan hamnde jag som i ett vakuum av folk också. Jag ville springa 1000m och inte stoppa innan som jag gjorde på nån för jag ville ha mina "tider". Men samtidigt behövde jag ha vilan mellan varje och inte skippa för mycket för att kunna springa med någon framför. Aja, dilemma som uppstår på sånna här längd-intervaller...


Btw så har jag ändrat layouten här i bloggen. Lite mer jag och orientering nu! ;P



ONSDAG 21 NOVEMBER

Pass 1 =
OL 3,5km + uppv och nedjogg = 60 minuter

Sprang D21-banan från höstkorten tid: 28:48 vilket var 1:16 efter Maria Magnusson som vann Höstkorten. Jag hade kommit 5:a. Men nu satt det inga skärmar ute såklart.
Dock inledde jag lite halvknackigt. Dålig koll på ringen som vanligt. Jag måste skärpa mig i inledningen på banorna. Slarvar alltid där och kommer inte in förrän efter 3 kontroller ungefär. Sedan tog jag ett dåligt vägval också. Tror iofs jag sprungit annorlunda om det varit tävling och fler människor i skogen. Nu var jag ensam. Men det var skoj att springa! Kände mig lite seg och låg och tryckte i ett tempo hela tiden, men det är ju vinter så!
Värmde upp bra innan och joggade ner bra. Skönt pass.

Pass 2 = Löpning 55 minuter + 3x15 knäböj = totalt 60 minuter

Åkte med mamma till Skatås och sprang som kartan visar. Dock hade jag jävligt ont i hälen och sista 500m kändes det inget vidare alltså. Men jag har nya skor så det kan nog bero på det. Får hitta något annat alternativ och inte bara köra i de röda.


Röd = rundan jag sprang nu
Ljusgrön (längst ner) = 1000m vi sprang igår fram och tillbaka.

Körde knäböjen igen och dessa ska alltså bygga upp stabiliteten i fotlederna. Och jag ska köra dem 5 ggr i veckan i 3 månader. Herregud. Men jag ska verkligen försöka!



TORSDAG 22 NOVEMBER

Pass 1 =
Backintervaller 12 st + uppvärmning/nedjogg = 1 h 12 minuter

Uppvärmning upp 18 minuter
Körde på Prästtjärnsspåret.
Int 1-3 i första backen när man springer vänstervarv: 0:53, 0:54 och 0:55 med 2 minuters aktiv vila
Mellanjogg på 4 minuter
Int 4-6 i backen från mitten av Prästtjärn upp till Eljjusspåret: 0:43, 0:44 och 0:44 med 1,5 minuters aktiv vila
Mellanjogg på 4 minuter
Int 7-9 i backen från toppen av Prästtjärn upp till skylten: 0:57, 0;55 och 0;56 med 2 minuters aktiv vila
Mellanjogg på 9 minuter
Int 10-12 i branta backen från start fast högervarv: 0:43, 0:42 och 0:42 med 1,5 minuters aktiv vila
Nedjogg hem 15 minuter


Pass 2 = Långpass med lampa 1 h 40 minuter

Sprang en trivsam runda på Knipeflågs/Getryggen med Karl, Krocko, Simon, Anders H och en skeeåååning vid namn Jakob har jag för mig. Gemytligt tempo och riktigt mysigt! Trött uppför, men annars varé fint!



FREDAG 23 NOVEMBER

Dagens träning =
Styrka 45 minuter

Bosönövningarna, core, mage och rygg och lite ben. Hade lite tidspress... Sämst på plankan!

Avfärd 10mila/SM08-läger med klubben! :D



LÖRDAG 24 NOVEMBER - inför 10 mila i Sigtuna

Pass 1 = OL ca 6km = 49 min + uppvärmning = 56 minuter

Hade inget bra flyt i början då jag slarvade med riktningen, men sedan skärpte jag mig och orienterade bra. Lite sliten i benen.

Pass 2 = OL x km = 62 minuter + uppvärmning = 66 minuter

Efter felberäkning på tiden stack vi ut strax innan skymning och redan till 1:a kontrollen var det lite skumt att läsa på kartan i en tätare skogen och sen blev det bara mörkare och mörkare, men hade 3 kontroller samma som på förmiddagen så kunde köra på kartminne en del och när det var 2 kontroller kvar fick jag ge mig och springa på stigar hem och då var det svart vill jag lova. Haha, spännande att springa Natt-OL utan pannlampa. :D Men jag tyckte jag klarade mig fint ändå! Gjorde dock en bom modell större, men det skyller jag på mörkret...



SÖNDAG 25 NOVEMBER inför SM i Södertälje

Pass 1 =
OL x km = 48 minuter + uppvärmning = 55 minuter

Mer snö här och blötsnö var det också så halkade mest runt i skogen och ramlade titt som tätt och fick inte på nåt go så orienteringen funkade sådär. Men det var svårt att tagga till... Låg iaf och kämpade med Egil&Jocke och kunde avgöra genom ett eget vägval på slutet... ;)

Pass 2 = OL x km medeldistans = 30 minuter + uppvärmning och nedjogg = 48 minuter

Småbom på 1:an och 3:an, men sedan gick det väldigt bra! Bommade på en till där jag hade inritad sänka, men snitseln satt i mossen ovanför... Hade här en riktig man mot man-fight mot Egil på slutet, men kunde än en gång avgöra till min fördel. Gött o få lite hetskänsla och när orienteringen funkar bra! Riktigt skoj final på lägret och en grymt bra träningsvecka!



TOTALT VECKA 47 = 10 timmar 35 minuter

Faaaaen, vad bra Lina! Kanonvecka med intervaller, backe, styrka, långpass, vanlig distans, OL-teknik både med fart och lite mindre fart. Saknas 2 ggs på knäböjen bara, men det är småsaker. Hur bra som helst! Riktigt skönt att få en sån här bra vecka inför jobbperioden och att jag klarar det bra och kunde trycka på fint på sista passet. Yey!

Tack för ett fint läger! Det krävs inte så jättemycket för att få ett GMOK-läger att bli lyckat eftersom gänget är så gôtt, men även träningar och allt var helnice!





Kommentarer
Postat av: Tengu

Måste säga att detta börjar bli en fin läsning varje gång man går in på denna sida, Riktigt kul att det går bra med träningen tjejen. keep up the work=)

2007-11-26 @ 15:52:36
Postat av: lina

tengu> oh roligt att höra emil! :D ska försöka med det.. :) hoppas det går bra för dig med med allt du har i görningen!

2007-11-27 @ 11:39:24
Postat av: Ovv

Kul att du tränar typ dubbelt så mycket som mig..

2007-11-28 @ 16:27:58
Postat av: Pip

Ovv> kul att du är typ dubbelt så bra som mig också.. :P

2007-11-28 @ 21:11:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0