Vecka 21

MÅNDAG 21 maj

Dagens träning = Backintervaller, uppför och nedför, 7 st + uppvärmning 10 min, nedjogg 10 min = ca 45 minuter

Carro och jag sprang till Campingspåret och körde 7 backintervaller. En intervall bestod av först en uppförsbacke, en nedförsbacke, en till uppförsbacke och en nedförsbacke. Totalt tog den ca 1,5 minuter. Det var lite småblött och lite halt på stigarna nedför och släppte väl inte på riktigt allt där. Luftfuktigheten måste varit kollossalt hög också för det var väldigt tungt att andas! Men vi drog varannan gång och kämpade på bra båda två!



TISDAG 22 maj

Dagens träning = Lite distans, lite skogsintervall, lite riktningsträning + kärnstyrkan = totalt 1h 15 minuter

Var hos Mia och hon bjöd på ett litet smörgåsbord, så att säga. Först joggade vi till ett ställe där man fick testa på att stega 100m på väg och i skog. I skog hade jag väl ca 40 dubbelsteg på 100m. Kan ju vara bra att komma ihåg kanske! Sedan joggade vi vidare till ett nytt ställe (huuuur fin terräng som helst!!!), och där började jag med att köra 8 skogsintervaller av varierande längd och kupering, med aktiv vila. Sedan sprang jag en riktnings-övning (blankkarta med en inritad "bana" på där riktningarna var rätt, men inte avstånden, så då gällde det att lägga in riktningen och springa rakt i den tills man möttes av en kontrollapp. Spännande, men det gick rätt bra! Därefter sprang Emma och jag en linje-OL hem, både obanat och stig. KUL! Passet avslutades med kärnstyrkan. Finfint!



ONSDAG 23 maj

Dagens träning 1 = Lugn distans i 60 minuter

Sprang en runda på stigar/vägar på Skidstugebladet. Kanonväder och jättehärligt! Lite smådeg i baksida lår dock.

Dagens träning 2 = Medeldistansträning i 51 minuter + cykel dit och hem = total träning ca 60 minuter

Tre småbanor med väglöpning emellan. Gick dåligt på första, men det var mest för att det bara var kontroller man skulle ta i vilken ordning man ville och jag tappade bort vilka jag tatt och inte. :P Men de andra två gick bra och visst, jag var la lite sliten, men kämpade ändå på bra och hade okej tempo ändå! Kul! Och cykeln dit och hem var väl inte jätteintensiv men får la räknas som lite iallafall.



TORSDAG 24 maj

Dagens träning 1 = Styrka inomhus 60 minuter

Uppvärmning jogg runt om i hallen. Komplexövningarna x3. Magövningar, situps m.m. 32 utfallssteg med vikter. Sitböjningar. Bosönövningar. Armhävningar. 5x20sek plankan. Avslutade med fotboll och stretching. Hård, men rolig morgonträning!

Dagens träning 2 = Lugn distans sfalt och grusväg 45 minuter

Sprang hemifrån via Svarttjärn, på milen förbi ridbanan till Skatås där mamma och Johan hämtade mig. Brutalstumma ben i början, troligtvis p g a styrkan imorse och utfallssteg med mera, men på slutet kunde jag trycka på lite bättre så det var skönt!
Efter passet kom feta träningsvärken. Ojoj, ett tag sen jag körde ett sånt styrkepass...



FREDAG 25 maj

Dagens träning = VILA (shopping!)

Fortfarande träningsvärk à la ganska brutal, men hoppas det försvinner. Imorgon blir det nog intervaller. Är ju egentligen Jukolatest, men det går på en JVM-avslyst karta så då får inte jag vara med. :( KM:et igår gick ju också på JVM-avlyst område. Typiskt!



LÖRDAG 26 maj

Dagens träning = 15 st 70/20-intervaller + uppvärmning och nedjogg = totalt 55 minuter

Blev skjutsad till Härlanda där jag drog igång en uppvärmningsrunda till Skatås. Började intervallerna och sprang bakvägen från passet i torsdags. Kände ganska snabbt att den högre bakre lårmuskeln var ganska stel så löpsteget vart inte det bästa, men jag kämpade på och det blev aldrig mentalt jobbigt som det kan bli ibland så det var bra! Mjölksyran fanns där på slutet och efter 15 st kunde jag vara nöjd. Nedjoggen blev ganska rejäl liksom stretchingen och jag hoppas på piggare ben nu framöver och framförallt fräschare lårmuskler!

Upptäckte också att det är EMIT på jvm-testerna och på sprinten kan ju det faktiskt vara avgörande... Kanske ska be Svenne och Carsten ställa upp en emitställning utanför elevhemmet så man kan springa och öva stämplingar?!



SÖNDAG 27 maj

Dagens träning = Fartlek/distans på Björnåsberget 55 minuter

Sprang strandslingan med mamma och i backarna körde jag ryck, sen vände jag och sprang och mötte mamma, lät henne springa förbi och sen vände jag igen för att springa ikapp henne och sedan lite lugnt ett tag innan jag gjorde samma igen. KUL! Och mamma springer fan bra för att vara 55 år! :P



TOTALT vecka 21 = 7 timmar 35 minuter

Ja, detta får klassas som en bra vecka! Den innehöll det mesta som en vecka bör innehålla bortsett från ett långpass. Dock fick jag med både backintervaller, vanliga intervaller, OL, distans och lite annan fart. Helt okej! Nu blir det till att släppa upp formen lite mot JVM-testerna till helgen!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0