Vecka 19 OLGY-läger Silkeborg/Kristiansand

MÅNDAG 7 maj

Pass 1 = Sprint i Odense banlängd ? = 14:08 + uppvärmning/nedjogg = totalt ca 40 minuter

Gick helt okej. Hade bra framförhållning och sprang på bra! Slarvade iofs en del på slutet, menmen. Värmde upp och joggade ner och stretchade bra.

Pass 2 = Stafettträning 1,7km, 14:12 + 2,5km, ca 20, + uppvärmning 20min / nedjogg 20min = totalt 1h 15 min

Gick bra och hade okej framförhållninh. Stressade litegrann när jag fick tankarna att jag låg bra till och tappade koncentrationen en aning. Vågade dock ta en del bra egna vägval.

Totalt måndag = 1h 55 minuter



TISDAG 8 maj

Pass 1 = OL 5,5 km = 60 minuter + uppvärmning 10 min och nedjogg 10 min = totalt 1h 20 minuter

Hade bra framförhållning och kämpade på bra. Det var väldigt backigt och jag var la redan lite småschleten, men tog mestadels bra vägval för att undvika höjd.
Fasen, framförhållningen gör det mesta för flytet alltså... Fortsätt så!

Pass 2 = Riktnings-OL x km = ca 50 minuter + uppvärmning 10 minuter, nedjogg 2 min = ca 1h 2 minuter

Var likt puzzel-OL där kartan var bortklippt på mitten av sträckorna så det blev till att köra rakt på på de flesta sträckor där man inte kunde räkna ut att man kunde springa runt. Fick starta sent och var lite småloj innan start. Dock tänkte jag mycket på att lyfta blicken och det fick mig att orientera hyfsat bra. I huvudsak fungerade det bra, bara det att jag var gaaaanska trött uppför.

Totalt tisdag = 2h 22 minuter



ONSDAG 9 MAJ

Pass 1 = OL ca 8 km = 58:08 + uppvärmning 10 minuter och kärnstyrka 11 minuter = totalt 1h 19 minuter

Nu sprang vi i ett område runt Silkeborg som var mer platt. Det varierade mellan bokskog och lövskog och granskog.
Min trötthet gick lite i perioder och jag försökte springa på bra där kroppen pallade. Det var mycket rakt på, men lyckades hålla riktningen bra och även att hitta de små vägval som fanns. Litade bra på mig själv. Det var ett riktigt roligt pass!! Bra med kärnstyrkan efteråt också.

Pass 2 = Vägvals-OL = totalt ca 45 minuter

Riktigt loj för att jag fick starta sent igen. Hade ont i vaden redan från början och orienterade inte så bra. Tror detta berodde på att jag inte haft nån vila från förra passet eftersom jag skulle laga mat, så det vart lite jobbigt. Jag avbröt OL:en efter hälften eftersom jag kände att vaden inte ville kämpa vidare, så jag sprang tillbaka till bussen på vägar. Stretchade vaden rejält efteråt, men jag tror att det mest berodde på att jag var sliten efter backarna. Passar bra med morgondagens vilodag.

Totalt onsdag = 2 h 4 minuter



TORSDAG 10 MAJ

Dagens träning = VILA (resdag till Norge och Kristiansand)



FREDAG 11 MAJ

Pass 1 = Kontrollplock 4,9km = 65 minuter + uppvärmning 5 min = totalt ca 1h 10 minuter

Det var skala 1:7500 och kom inte riktigt in i den till en början och hade inte heller förberett mig så bra mentalt så blev rätt loj, men efter några kontroller och småbommar vände jag på det och sprang på mer och orienterade bättre. Dock stukade jag till vänsterfoten ganska rejält, men kände efter och bestämde mig för att fortsätta, dock var jag då väldigt passiv där det var knevligt d v s ganska ofta. Så, det gick rätt långsamt resten av banan, men i huvudsak stabil orientering. Var väldigt tungsprunget, men fint och det lönade sig att lyfta blicken.

Pass 2 =
OL 6km = 56 minuter + uppvärmning 19 minuter = totalt 1h 15 minuter

Det var HUR FINT SOM HELST! Helt klart det goaste passet! Kändes som en brutalförstorad och förfinad Getryggen och jag trivdes som fisken i vattnet! Fick bra krafter och kände mig stark plus att jag hade asbra framförhållninh och orienterade mestadels kanon! Hade bra lyft blick också och det gick som på räls. BRA LINA!
Uppvärmningen var en del gång uppför berget till "den omvende båt". Ska se om jag kan räkna kurvor... ja 190 meter stigning var det! Fin utsikt!

totalt fredag = 2h 25 minuter



LÖRDAG 12 maj

Pass 1 = OL 6,5km = 62 minuter + uppvärmning 10 minuter = 1h 12 minuter

Det påminde lite om fjällorientering och ganska mycket springa runt och inte så jättesvårt. Bommade en kontroll där jag och Mia skulle "testa vägval". Hon sprang runt och jag rakt på, men mitt rakt på var alltså inte så bra, men hade egentligen tänkt springa runt. Annars kände jag mig hyfsat fräsch i kroppen och det var ännu ett roligt pass! Orienterade bra där det var svårt också!

Pass 2 = OL 4,6km = 49 minuter + uppvärmning 10 minuter = ca 59 minuter

Vi sprang på kontroller till en tävling och var lite loj i början, kanske inte tillräckligt uppvärmd. Sedan vände det och jag kände mig väldigt pigg i kroppen och kötta på som tusan. Dock hade kartan ändrat sig lite på ett ställe och det hade tillkommit en extra stigförgrening som jag sprang in fel på och sen hetsade jag lite så det blev lite mer fel, sen blev det lite småbommar också. Men i huvudsak var det en riktigt positiv känsla för att jag kände mig så fräsch, dock var tiden inte så bra p g a bommarna...

Totalt lördag = 2 h 11 minuter



SÖNDAG 13 maj

Dagens träning = OL 6,7km 27 kontroller = 65 minuter + uppvärmning 12 minuter och nedjogg 10 minuter = ca 1h 27 minuter

Sista passet på en karta med mycket stigar, riktningsförändringar och till en början många längre sträckor med vägval. Dock inledde jag passet med att ramla 3 ggr till 1:an vilket fick min koncentration att försvinna ett tag och orienterade lite halvknackigt och sprang sakta. Sen tänkte jag att såhär kan jag inte hålla på, så tog en omstart och började springa på riktigt bra och då kom flytet och självförtroendet också. Riktig kul sista kilometer!



TOTALT vecka 19 = 12 timmar och 24 minuter

En kanonvecka! Riktigt kul med läger och jag har kämpat på väldigt bra rakt igenom. Har värmt upp inför alla pass och stretchat mycket efter alla och även joggat ner efter en del. Jag har, tycker jag, fått in ett bra flyt och en god harmoni i orienteringen och nu vet jag hur jag ska göra för att orientera bra. Jag har tyckt passen, då framförallt i Norge, har varit fantastiskt roliga och det har höjt motivationen! Jag har även fått bättre självförtroende efter denna resan och har lärt mig mycket om terrängtyperna.

Danmark: Lyft blicken, man ser längre än vad man tror. Undvik onödiga höjdmeter. Läs på kurvbilden. Stenarna är små, och mossarna brutalblöta i bokskogen. Kämpa på hela vägen!

Norge: Mossarna är grymt fina och tydliga. Går väldigt bra att springa i dom! Lyft blicken och ha framförhållning. Kötta till en sista säkra och dra finliret därifrån. UNDERBAR terräng!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0