Tävling: Sprint-SM 2007

 Årets Sprint-SM med kval och final gick i år i Varberg.

KVAL
D20 hade bara två heat och jag var i första heatet och vi hade en bana mätt 2710 meter. Jag hade sen starttid och fick bra tid till uppvärmning. Dock kände jag redan där att jag var ganska trött, så när jag startade 10:40 kände jag direkt från början att det inte finns något extra tryck i steget. Jag tänkte att "jaja, det är ju bara att ta sig igenom kvalet nu, det kan ju lossna sen", men det kändes jobbigt både i andningen och i benen under hela loppet och därför fick jag inte in något bra flyt heller. Hade kass framförhållning på de längre sträckorna och velade jättemycket. (Jag gjorde tvärtemot vad jag hade sagt innan att jag skulle göra! Typiskt.) När jag kom till de sista kontrollerna på fotbollsplanerna på slutet så kände jag att det inte var någon idé att ta i något extra då jag trots segheten och bommar ändå kände mig ganska säker - det var ju inte så många som skulle ut. Sedan när jag sprang in på upploppet hörde jag att jag skulle komma in som 4:a, som också blev min slutplacering, och det var ju helt okej.
Jag joggade ner och stretchade rejält efter för att försöka få bort den otroliga segheten och hoppas på piggare ben och bättre tryck på finalen... Där MÅSTE jag tänka framåt.

(Karta kommer)

Resultat D20-1
1. Frida Bakkman SOK Viljan 14:28 +00:00
2. Sara Eskilsson Haninge SOK 14:37 +00:09
3. Elin Pettersson Täby OK 15:01 +00:33
4. Lina Strand Göteborg-Majorna OK 15:08 +00:40

För sträcktider, tryck här



FINAL
Finalbanan för D20 var 2680 meter, alltså något kortare än i kvalet. Nu skulle den dock gå in i fästningen, vilket nog skulle bli lite mer klurigt och lite mer kuperat.

Inför finalen kände jag mig inte helt på topp. Hade väldigt ont i magen och blev ganska orolig. Visste inte om jag ätit för mycket eller för lite och då var det lite svårt att göra något åt det, men i slutändan tror jag att det var ganska lagom då det magonta gick över då jag började värma upp.
Uppvärmningen var bra, jag kände mig inte segare än i förmiddags, men fortfarande inte något direkt tryck och kände att mjölksyran nog kommer krypa på mig under loppets gång... Sedan när det var en kvart kvar till gå-fram-tid kom på att jag glömt att tejpa foten och då hade jag redan skickat iväg min väska. Turligt nog hittade jag Maria Jonsson som hade en tejprulle som jag kunde tejpa foten med - skönt. Och tack!
Försökte hitta koncentrationen innan start och jag kände mig taggad. "Tänk framförhållning. Du ska veta var du ska!"

Klockan 15:38 bar det iväg och såhär gick det:
(Karta kommer)

Start-1 Kass planering. Sprang på det gula, men tänkte sen att det kan vara trassligt igenom det gröna så då började jag väja vänster mot huset för att ta den vägen och sen när jag var igenom buskarna, på vägen mot höger och ta kontrollen. Dock var det klart snabbast att springa rakt på.  Min tid: 1:06 Bästa tid: 0:55 +0:11

1-2 Borde bara satsar på att bara köra söderut och då hade jag ju bergis sett kontrollen, men jag sprang och halvägs tyckte jag att jag var så nära huset och så vände jag mig om, såg killarnas kontroll och sprang dit, men det var ju inte min, så fick jag vända igen och hittade kontrollen. Slarvigt, Lina! Min tid: 0:34 Bästa tid: 0:16 +0.18

2-3 Bara att kötta. Nu visste jag hur jag skulle göra på de där kontrollerna... Min tid: 0:17 Bästa tid: 0:17 +0:00

3-4
Lite dålig planering också. Sprang igenom det gröna (där det gick en liten stig) och tänkte att jag redan var framme vid stigen. Sen blev det lite onödig zickzacklöpning fram till kontrollen... Min tid: 1:00 Bästa tid: 0:54 +0:06

4-5 Bara att kötta. Såg kontrollen tidigt. Min tid: 1:03 Bästa tid: 0:59 +0:04

5-6 Ännu mera bara löpa. Min tid: 0:32 Bästa tid: 0:29 +0:03

6-7 Ännu ännu mer bara löpning. Fick många hejarrop, det stärkte! Kände mig ganska snabb. Min tid: 0:32 Bästa tid: 0:31 +0:01

7-8 Inga direkta problem på denna sträcka heller... Min tid: 0:31 Bästa tid: 0:27 +0:04

8-9 Nu blev det till att tugga trappor och jag såg inte trädet först. Säkert beroende på tröttheten som började komma...  Min tid: 0:33 Bästa tid: 0:32 +0:01

9-10 En liten trappa till. Hej mjölksyra? Min tid: 0:29 Bästa tid: 0:19 +0:10

10-11 Bestämde mig snabbt för att springa vänstervarv runt, vet inte egentligen varför, men antagligen för att det var en trappa upp till kontrollen. Dock var jag nu ganska sliten... Min tid: 1:07 Bästa tid: 0:47 +0:20

11-12 Långsträcka som jag lätt borde läst in på sträcka 5-8, gjorde jag det? Nej. Nu bröt jag mot min framförhållningstanke igen...  Bestämde mig dock snabbt hur jag skulle springa, men det innebar att jag korsade strecket en del och det hade gått snabbare att springa höger ner på slänten... Min tid: 2:01 Bästa tid: 1:53 +0:08

12-13 Valde rätt sida huset i alla fall. Min tid: 0:31 Bästa tid: 0:28 +0:03

13-14 Hade inte riktigt koll på alla vägarna som gick ut i förgreningen och sprang på en för långt åt vänster, men det märkte jag innan buskarna kom och kunde korrigera. Min tid: 1:12 Bästa tid: 1:00 +0:12

14-15 Segstartad och såg först inte kontrollen eftersom den satt nedanför muren. Min tid: 0:47 Bästa tid: 0:42 +0:05

15-16 Jooooobbig backe. Här var jag stum. Sen när jag skulle ta kontrollen hade jag först fått för mig att jag skulle svänga ner vänster, men kollade på kontrollen vid stupet ändå, men hade kollat fel kodsiffra på angivelsen och tänkte "nej, det där var ju inte min" och sprang en bit efter muren åt vänster, men där var ju ingen kontroll och så kollade jag igen: "fasen, det var ju min!". Och så fick jag vända tillbaka. DUMT! Min tid: 1:24 Bästa tid: 1:03 + 0:21

16-17 Rundade vänster. Hörde pappas hejarrop. Min tid: 0:19 Bästa tid: 0:18 +0:01

17-18 Trött. Min tid: 0:45 Bästa tid: 0:36 +0:09

18-Mål Trött, ingen spurt. Min tid: 0:20 Bästa tid: 0:17 +0:03


Totalt sett är jag inte så nöjd. Jag bommade och det får man inte göra på sprint och sedan hade jag ingen bra planering framförallt på de längre sträckorna igen. (Lär jag mig inget av de tidigare loppen?) Jaja, helst av allt skulle jag ju velat springa bra och vara nöjd, men det känns ändå skönt att INTE vara nöjd efter ett sådant här lopp. 18:e på ett SM är något jag är långtifrån nöjd med och jag hade rätt att bli sur efteråt, men sedan är detta inget att haka upp sig på. Jag fick ju två bra snabba pass! Och kul var det! Finalbanan var faktiskt riktigt rolig!


Resultat D20
1. Eva Svensson IFK Moras OK 12:56 00:00
2. Elin Pettersson Täby OK 14:14 +01:18
3. Elin Kristoffersson Alfta-Ösa OK 14:17 +01:21
3. Emma Johansson Filipstadsbygdens OK 14:17 +01:21
18. Lina Strand Göteborg-Majorna OK 15:03 +02:07

För sträcktider, tryck här

Övriga resultat
H20
1. Mikael Kristensson OK Torfinn 12:57 00:00
4. Ola Martner Göteborg-Majorna OK 13:36 +00:39
14. Johan Strand Göteborg-Majorna OK 14:10 +01:13

H21
1. David Andersson IK Hakarpspojkarna 13:23 00:00
29. David Shepherd Göteborg-Majorna OK 15:13 +01:50


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0