Tävling: Snötrampen 2007

Idag sprang jag Fjärås AIK's Snötrampen, klass D20L 5800meter.

Jag var sent efteranmäld vilket gjorde att jag inte var med på startlistan igår, men det skulle de fixa sa de. Räknade iallafall ut att jag skulle starta 9.57 och mamma och jag åkte i god tid hemifrån - trodde vi. Väl framme hade de flyttat parkeringen sen i fredags från några hundra meter till 1500 meter ungefär. Det blev till att snöra på sig dojorna direkt vilket iofs inte var någon nackdel då jag fick bra uppvärmning och slapp bära väskan till TC. :D
Väl på TC fanns jag inte med på startlistan igen, men det fick mamma fixa så sprang vidare till starten och startade på utsatt starttid utan krångel.
Lite småstressad innan start, men kände mig ändå hyfsat lugn inför starten.


Karta



Såhär gick det:

Start-1: Liksom många andra fattade jag inte mycket runt startpunkten, och missade det givna vägvalet rakt över den första höjden. Istället rundade jag vänster om branterna och fick lite längre väg och troligen lite bökigare då det varit som en stig upp på höjden. Dock gick resten av sträckan okej, tog aningen för mycket höjd på ett ställe bara, men spik på kontrollen. Min tid: 5:26 Bästa tid: 5:26 (antar att de andra bommade de också för tiden borde vart bättre.)

1-2: Lätt kontroll, rusa nedåt längs stenmuren. Dock tyckte jag att det var väldigt långt att springa och tog ett onödigt stopp utan för ringen och började fundera om jag sprungit för långt, men det hade jag inte utan skulle fortsätta en liten bit till och kunde ta kontrollen, dock gick där onödiga sekunder... Min tid: 1:45 Bästa tid: 1:28 (+ 00:17)

2-3: Långsträcka och tanken var att gå uppe på höjderna, så nära strecket som möjligt och undvika de stora mossarna och nå sista höjden. Kontrollen i sig var ju väldigt lätt. Och jag följde planen på ett bra sätt tycker jag och fick hyfsat fina stråk hela vägen. Lite knävligt på mitten bara, men det hade nog inte gått att undvika. Spik på kontrollen. Min tid: 11:28 Bästa tid: 11:28

3-4: Lätt kontroll igen. Bara följa höjden (hade dock lite problem att ta mig ner för ett stup), över mossdraget, upp på höjden, följa den och där satt den. Min tid: 1:50 Bästa tid: 1:43

4-5: Planen var att gå i strecket mellan sjöarna/gölarna och sedan gå lite höger för att runda stora höjden innan kontrollen, dock drig jag mycket vänster eftr passagen av den första gölen, fick se de stora gulmossarna i norr, korrigerade lite, men eftersom jag då var en bit vänster om strecket, rundade jag itne höger utan gick rakt över höjden, ner på andra sidan och tog den. Dock tappade jag en del på mitt fall åt vänster eftersom jag var samtidigt som en rad gubbar vid 4:an och de var sedan före mig vid 5:an. Min tid: 9:10 Bästa tid: 8:30 (+ 00:40. Jo, det tog ganska mycket längre tid att ligga vänster...)

5-6: Tog så lite höjd som möjligt och fick höjderna ut mellan mossarna bra. Spik på. Min tid: 4:40 Bästa tid: 4:40

6-7: Rakt på var det som gällde, men när jag kom till mossdraget ca200meter innan kontrollen gick där en stig och jag fick tankarna på att jag hamnat för långt söderut, där en stig går över ett bäckdrag, dock märkte jag att jag ändå var rätt då jag kom in i skogen och kunde gå upp på höjden och ner i min sänka. Min tid: 5:06 Bästa tid: 5:02 (+ 00:04)

7-8: Lätt kortsträcka, dock slarvade jag lite med riktningen och fick en lite onödig krok på mitten. Min tid: 1:37 Bästa tid: 1:28 (+00:09)

8-9: Stigköttar-sträcka. Inte mycket att säga, såg kontrollen från vägen. Sprang på så gott jag kunde, dock ganska trött... Min tid: 3:37 Bästa tid: 3:34 (+ 00:03)

9-10: Bara att löpa på det gula, dock blev jag ltie ställd vid höjden 100 meter innan sista då jag sprang på en stenmur som gick helt åt "fel" håll och eftersom det var en del buskar och annan skit så såg jag inte sista och blev lite fundersam. Dock förstod jag att stenmuren inte var med på kartan och sprang ur buskagen och såg då sista kontrollen, men tog lite onödigt lång tid... Min tid: 3:15 Bästa tid: 2:52 (+ 00:23)

10-Mål: Spurtade någorlunda. Min tid: 00:49 Bästa tid: 00:45 (+ 00:04)

Slutkommentar: Helt okej eftersom jag inte gjorde en enda kontrollbom, dock en del virr på sträckorna, framförallt kunde jag ha haft lite bättre koll från start så hade jag kanske fått ihop det bättre. Annars bjöd ju inte banan på alltförstora utmaningar då det i princip inte var några direkta vägval, men det var riktigt kul att springa eftersom jag har goda minnen från denna karta (Klassisk-DM seger för ett par år sedan med nära 10minuter), och det kändes bra att orienteringen höll hyggligt och att det slutade i seger - ger alltid självförtroende även fast vi inte var fler än 4 i klassen...

Resultat:
1. Lina Strand Göteborg-Majorna OK 48:07 +00:00
2. Sanna Eriksson IF Rigor 49:20 +01:13
3. Elin Kristofersson Alfta-Ösa OK 53:09 +05:02


Dagens träning: OL-tävling 48:07 + aktiv uppvärmning = ca 60 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0