Tävling: Natt-SM 2007

Natt-SM 2007 gick iår i Åkulla, Halland och D20 hade en bana mätt till 7090 meter.

Jag var inte speciellt bra förberedd då jag inte sprungit natt mer än en gång sedan Natt-SM i höstas, men var ändå ganska sugen, speciellt på hur benen skulle stå sig under en 7km-bana.

Kände mig pigg under uppvärmningen och försökte få in natt-tänket. "Spring runt! Utnyttja stigar och vägar även om det ser långt ut." Och 21:31 var det dags. Tiden som förövrigt blev en klubbstart då fjolårsmästaren Ola gick ut samtidigt.

Karta skala 1:15000



Såhär gick det:

Start-1 (slinga 1): Hade tänkt springa vägen runt höger, men då startpunkten satt mitt på gärdet valde jag stigen vänster, gick över höjden och ner i sänkan. Lugn, säker start. Min tid: 03:03 Bästa tid: 2:35 +00:28

1-2: Sprang rakt ut på vägen och sneddade lite genom det gröna (här borde jag lärt mig att det gröna skulle undvikas, för det var tätt, tätt...), men kom ur det iallafall och upp över vägen och in. Lätt kontroll. Min tid: 02:59 Bästa tid: 2:48 +00:11

2-3: Ut på vägen igen, sprang till det gula var slut och upp. Såg inte stenen direkt utan smekte förbi den några meter innan jag vände mig om och såg den. Min tid: 02:40 Bästa tid: 02:04 +00:36

3-4: Planen var att jag ville ta kontrollen från vänster och för att komma dit tänkte jag först springa bort till skogsvägen höger om sträcket, men hade för mycket sprint-tänk i huvudet, "korsta inte strecket", så då blev det att jag valde springa skogsvägen vänster för att sedan snedda över till nästa skogsväg och gå in mot kontrollen. Dock hände något när jag lämnade första skogsvägen och jag har på något sätt hamnat uppe på den grön/gröngula höjden och kom tillslut ner i stigförgreningen på skogsvägen höger om iallafall. Fattar fortfarande inte riktigt hur det kunde hända. Jaja, fullföljde grundplanen därifrån iallafall och spikade. Min tid: 07:51 Bästa tid: 05:35 +02:16 - (Jo, det kostade en del den där extra svängen på höjden...)
 
4-5: Kortsträcka, bara att ta sikte på den lilla höjden och sen satt den där bakom. Min tid: 01:26 Bästa tid: 01:14 +00:12

5-6:
Hade läst in sträckan innan, dock tyckte jag det avr väldigt långt och brant för att komma upp på vägen. Var även en bäck/surdrag där som fick mig att göra ett egentligen onödigt stopp, men väl uppe på vägarna köttade jag på rätt fint och fick en fin och säker ingång till kontrollen. Min tid: 08:26  Bästa tid: 07:21 +01:05 (Tiden jag tappat måste gått i början då jag var väldigt långsam upp till vägen...)

6-7: Gick en stig nästan hela sträckan så det var riktigt fint att springa. Tog sikte mot höjden innan kontrollen och fick bra höjd och såg reflexen tidigt. Min tid: 03:15 Bästa tid: 03:13 +00:02

7-8: Tog kompassriktning och dunkade på nedför. Blev dock lite ställd när jag såg några jätteklipp-block och en bäck i verkligheten, men inte på kartan först. Upptäckte sedan att de låg precis i ringkanten och att jag skulle fortsätta lite till, vilket jag gjorde och hittade kontrollen. Min tid: 01:56 Bästa tid: 01:31 +00:25

8-9: "Sträckan då allt sket sig." Ja, det vettetusan vad jag sysslade med här. Fick nog en total blackout. Började känna lite stress då jag fastnade i grönområdet ut från 8:an, och sedan fick jag helt fel riktning i mossen och kom ut på vägen där jag inte tänkt att jag skulle komma ut. La inte märke till vägförgreningen överhuvudtaget utan jag var la bara glad att få komma ut på en väg för att kötta lite. Och kötta det gjorde jag, dock åt HELT FEL håll. Efter ett tags köttande tyckte jag att det kanske inte stämde så bra, ja faktiskt inte alls. (Nu var jag nästan nere vid ängarna längst till väster.) Jag sprang in på den lilla stigen, såg bäcken och fattade direkt vart jag var. "HUMBUG!" Ja, då var det bara att hitta snabbaste väg tillbaka igen då. I och för sig var det riktigt fint där i bokskogen. Ja, ända tills jag lyckades hamna i grönområdet innan jag kom ut på vägen, som jag sedan kunde följa runt, nästan ända fram till kontrollen. Åh, så typiskt! Min tid: 15:54 Bästa tid: 09:20 +06:34

9-10: Hade la tappat koncentrationen lite efter föregående sträckas äventyr, så istället för att hålla mig uppepå, sprang jag ner och fick den lilla onödiga stigningen upp till stupet. Menmen... Min tid: 01:43 Bästa tid: 01:17 +00:26

10-11: Sprang på rätt fint, men lyckades pricka det lilla mörkgröna området i det gulgrönrastiga. Kämpade och brötade på tills jag föll framstupa, drog båda knäna rätt in i en sten, dock det ena lite mer än det andra, lampan flög av skallen och det blev svart. Som väl var satt sladdar kvar och jag fick på mig den på huvudet igen och då såg jag att mina nya tighs fått sig ett rejält hål på vänster knä som i sin tur var blodigt och dant. Då vart jag förbannad på det också, men lyckligtvis gjorde det inte så ont så jag fortsatte neråt och fick stigen upp och kunde ta kontrollen. Min tid: 03:37 Bästa tid: 02:37 + 01:00

11-12: Här hade jag ingen koll på riktningen överhuvudtaget och kände mig ganska lost ett tag (se tidstapp) innan jag fick se en reflex, chansade och chansade rätt. Phew... Min tid: 05:21 Bästa tid: 02:28 +02:53

12-13: Försökte runda grönområdet, men möttes istället av massa vindfällen... Jäkla terräng! Kom i alla fall ut på vägen och kunde ta den. Skönt, nu har jag bara en kort slinga kvar. (Men jag var ju fortfarande relativt pigg! Fast hjälpte väl inte eftersom jag inte kunde hålla ihop min nattorientering...) Min tid: 02:35 Bästa tid: 01:24 +01:11

13-1 (slinga 2): Fick defilera med mitt blodiga knä genom publiken i varvningsfållan och tog min nya karta och gav mig iväg. Läste inte kartan så mycket dock och borde styrt lite mer höger på det första gula för att runda det gröna, men kom ut på vägen mtit för det och rundade vänster. Sedan var ju inte kontrollen så svår... Min tid: 05:38 Bästa tid: 03:53 +01:45

1-2: Fick krypa under en del vindfällen och det tyckte inte såren på knät om, så då började det svida och ha sig också. Gjorde mig lite okoncentrerad och gick upp för långt åt höger. Min tid: 02:51 Bästa tid: 01:37 +01:14

2-3: Lyckades med att runda grönområdena, och fick bra höjd med kontrollen och kunde ta den utan problem. Min tid: 07:01 Bästa tid: 05:01 +02:00 (Jäkla tidstapp här. Iofs gick jag ju en del så ska la inte vara förvånad.)

3-4: Sprang samma väg tillbaka ut mot vägen och bestämde mig för att springa ända ner för att följa höjden. När jag väl va där borde jag gått upp på den för att kunna följa den säkert ut, men den såg så hög ut så gick på kanten höger om och det gjorde att jag följde fel kant ut och hamnade i mossen bakom, på fel sida stenmuren och fick vända tillbaka upp.  Min tid: 08:44 Bästa tid: 05:36 +03:08
 
4-5: Kände mig pigg som tusan i benen igen och skuttade upp lätt som en plätt och såg höjden och kunde ta den, lite långsam ändå i kontrolltagningen dock. Min tid: 01:59 Bästa tid: 01:24 +00:35

5-6: Ännu mera grönt... Min tid: 00:53 Bästa tid: 00:43 +00:10

6-Mål: Spurten kändes bra. Tyckte jag sprang fort utan att ta i något nämnvärt. Min tid: 00:31 Bästa tid: 00:27 +00:04 (Fasen, borde satsat på att vinna spurten!)

Slutkommentar:
Ja, vad ska man säga. Natt är inte alltid min grej? Jaja, jag ska i alla fall ta med mig att jag måste ha otroligt mycket mer koll på kompassen. Alla bommar handlade egentligen om totala riktningsfel. En idé kan vara att springa med s k plankkompass då det är lättare att få in bra riktning. Värt att komma ihåg kanske.
Något som var positivt var dock att benen kändes relativt fräscha under hela loppet och det var riktigt längesen jag kände det, så trots att det tekniskt var ett katastrofalt lopp så får ändå det totala betyget bli positivt då det känns som om jag är på tillbakavägen med löpformen...


Resultat D20
1. Karin Persson Hagaby GoIF 70:22 +00:00
2. Ida Johansson IFK Moras OK 72:46 +02:24
3. Frida Aspnäs Sidensjö IK 76:29 +06:07
15. Lina Strand Göteborg-Majorna OK 88:23 +18:01
För winsplits, klicka här

Övriga resultat
H20
1. Emil Andersson Ärla IF 74:15 +00:00
3. Ola Martner Göteborg-Majorna OK 75:13 +00:58 - Grattis till bronsmedaljen!
11. Mikael Eliasson Göteborg-Majorna OK 81:40 +07:25
22. Johan Strand Göteborg-Majorna OK 87:09 +12:54

D21
1. Emma Engstrand Stora Tuna IK 76:43 +00:00
21. Louise Göthfors Göteborg-Majorna OK 94:02 +17:19
Elisabeth Larsson Göteborg-Majorna OK Ej Godkänd

H21
1. Erik Axelsson Södertälje-Nykvarn OF 80:43 +00:00
29. Magnus Palm Göteborg-Majorna OK 94:04 +13.21
47. Andreas S Johansson Göteborg-Majorna OK 103:05 +22:22


      
      
      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0