Tävling: Juniorcup SAIK medeldistans

Första juniorcupen på s k hemmaplan, dock på en sprillans ny karta, så där har jag aldrig satt min fot mer än när jag var på helgesa på Torpet Freden i fjärde klass.

Jag var laddad till tävling eftersom jag inte tävlade dagen innan och att det var i göteborgsterräng (dock med lite inslag av bokskog) gjorde ju det hela inte sämre, så jag åkte till tävlingen med ett gott självförtroende.

Jag värmde faktiskt inte upp så mycket innan, kände mig lite seg, men kände att jag hade bra koncentration.
10:38 bar det iväg och såhär gick det:

Karta D20 skala 1:10000

Blått = mina vägval
Rött = bättre vägval
Rött kryss = mötet med kärringen med hunden

Start-1 Inledde med ett lugnt tempo för att få första bra. Passerade stora stenen, och tänkte gå ner för att ta kontrollen nedifrån, men väjde uppåt för ett träd och tänkte att jag kunde fortsätta där. Passerade sänkan och såg stenskravlet, men sen var det lite problem med att ta sig ned till kontrollen så fick änna gå bakvägen och tappade la några sekunder... Enheten funkade inte heller så fick stämpla i kartan, och den tekniken har man ju tappat sedan länge...!  Min tid: 3:55 Bästa tid: 3:30 +0:25

1-2 Gick upp direkt, men hitta inget bra stråk utan fick trassla en del innan jag kom ner på stigen. Dock såg jag ganska tidigt vart stupet var någonstans och kunde styra mot det. Min tid: 2:21 Bästa tid: 2:06 +0:15

2-3 Kompassriktning och kötta på nedåt. Såg punkthöjden tidigt. Spik på! Min tid: 1:07 Bästa tid: 1:07 +0:00

3-4 Följde kurvan upp till stigen och följde den fram till stenmuren och sen ner. Kontrollen kom väldigt fort, så jag höll på att springa förbi den. Min tid: 2:30 Bästa tid:  2:16 +0:14

4-5 Fick vika upp kartan för att se sträckan och tog först några steg åt fel håll innan jag korrigerade och sprang ned mot vägkorsningen. Sprang vägen ner och träffade på kärringen med sin stora schäferhund som stod o skrek åt alla som råkade springa lite på hennes ängar. När jag sprang förbi skrek hon att vi alla som sprang var idioter och hon släppte kopplet på hunden så att jag nästan prejades ner i diket. Blev lite skärrad, men bibehöll koncentrationen ganska bra. Var trött uppför backen och fick trassla litegrann när jag väl kommit in i skogen.  Min tid: 3:56 Bästa tid: 3:30 +0:26

5-6 Här sprang jag fel vägval. Skulle gått rakt upp från kontrollen, men istället rundade jag kraftigt vänster och sänkan blev väldigt lång att ta sig upp i. Jag tror även att underlaget hade varit ganska mycket bättre av att gå den andra vägen. Men från stupöppningen och till kontrollen finns det inget att klaga på direkt. Min tid:  3:47 Bästa tid: 3:17 +0:30

6-7 Kompassriktning spik på. Min tid:  0:31 Bästa tid: 0:26 +0:05

7-8 Sprang upp i sänkan, över höjden och sedan ner för att följa brantkanten. Sådana kanter brukar vara goa att springa vid i Göteborg, men här var det nu inslag av bokskog, mycket tunga löv och lite stenigt så hade kanske gått lite bättre att springa rätt över höjden. Å andra sidan var detta bombsäkert, var bara att följa kanten och ner i sänkan. Min tid: 2:15 Bästa tid: 2:13 +0:02

8-9 Rundade sluttningen och såg höjderna till höger om kontrollen tidigt och kunde styra ner mot stenen. Min tid:  2:02 Bästa tid: 1:52 +0:10

9-10 Nästa vägvalsmiss. Hade planerat att köra vänster om höjden (som ligger precis till höger om strecket, men på nåt vis ändrade jag mig och sprang höger om den iallafall. Lite knevligt att komma ner, men sedan gick det fint längs med. Dock hade det bergis gått fortare att springa vänster om och ta stigen... Bättre planering hade hindrat detta. Min tid: 3:28 Bästa tid: 2:52 +0:36

10-11 Sprang ner på vägen, men sprang lite för långt tillbaka och tappade några sekunder. Var även alldeles för passiv upp mot sista kontrollen där jag absolut inte hade behövt slå av på takten. Tappade ytterligare sekunder. Min tid: 1:47 Bästa tid: 1:32 +0:15

11-Mål Ja, hur ofta bommar man på spurten? Sällan, men idag blev det en liten krok då jag sprang ner på stigen och följde den och änna korsade strecket innan jag såg att det var ju onödigt och fick svänga vänster ut på den andra vägen och kunde passera tunneln. Skulle ju dratt rakt över till den direkt. Detta stavas ONÖDIGT.  Min tid:  1:36 Bästa tid:1:12 +0:24

Slutkommentar: Jag är nöjd med loppet som helhet. Det innehöll en del grejer som jag kunnat ändra på, och det är ju framförallt vägvalsmissen på slutet, mellan kontroll 9-10. Jag borde också kunna ha lite bättre planering och våga titta lite framåt på sträckorna. Men det var jätteroligt att slutplaceringen blev så bra och det var kanonskönt för min satsning på JVM nästa år. Och det är sjukt vad självförtroendet kommer lätt när jag orienterar runt Göteborg! Kanske ska försöka att ha det för jämnan när jag orienterar...


Resultat D20:
1. Frida Bakkman SOK Viljan 28:51 00:00
2. Lina Strand Göteborg-Majorna OK 29:15 +00:24
3. Karin Persson Hagaby GoIF 29:17 +00:26
22. Jennie Runesson Göteborg-Majorna OK 34:16 +5:25

För sträcktider, klicka här

Övriga resultat
H20
1. Mikael Kristensson OK Torfinn  26:28 00:00
2. Ola Martner Göteborg-Majorna OK 26:51 +00:23
3. Petter Eriksson OK Rodhen 27:34 +01:06
11. Mikael Eliasson Göteborg-Majorna OK 29:55 +03:27
45. Johan Strand Göteborg-Majorna OK 36:14 +09:46


Länk till arrangörer: Sävedalens AIK


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0